Volkswagen Zwickau begint ‘Die Wende’ in de autowereld

In de Volkswagen-fabrieken in Zwickau wordt de grote omwenteling in de automobielindustrie gefaseerd doorgevoerd. Een wereldprimeur, stelt Reinhard de Vries. Hij is de topman voor techniek en logistiek van Volkswagen Sachsen. AM-medewerker Rob van Ginniken doet verslag.

Volkswagen Zwickau begint 'Die Wende' in de autowereld

“Niet eerder werd een grote autofabriek – we produceren er 300 duizend per jaar hier – compleet omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s. Een enorme operatie die we inmiddels zijn gestart en die in 2021 is afgerond.” 

“Dan kunnen we er 330 duizend per jaar produceren, allemaal op het elektrische MEB-platform. Dat zijn dan zes modellen van drie merken: Volkswagen, Seat en Audi. Het is een enorm ingewikkelde operatie.”

Lachend: “Het is alsof je je in een krappe kledingkast verkleedt. Vorig jaar faseerden we de Passat-productie uit, nu rollen alleen nog Golf en Golf Variant van de band. Maar we starten de ID-productie aan het eind van de herfst op, terwijl dan alleen de Golf Variant nog van de tweede lopende band rolt. Midden volgend jaar faseren we ook dié uit en gaan we naar honderd procent elektrische auto’s. Alles bij elkaar duurt de omwenteling drie jaar.” Bij een bezoek aan de fabriek valt meteen op dat er ongewoon veel robots worden ingezet. Dat verklaart voor een deel waarom zo’n tien procent meer auto’s worden gebouwd. “Elke anderhalve minuut zal er een auto van de band rollen, waarbij de zes modellen op den duur door elkaar ‘gemengd’ kunnen worden gebouwd. In feite zelfs twintig, meldt De Vries. “Afgestemd op verschillende markten, links- en rechts gestuurd, variaties in de grootte van het batterijpakket.”

Verdergaande robotisering is daarbij een belangrijk streven. De Zwickau-fabriek evolueert van 17 procent automatisering naar 28 tot 30 procent. De echte doelstelling ligt nog aanmerkelijk hoger, zo maken we uit de presentaties op. Wat dat precies betekent voor het aantal dan nog benodigde werknemers blijft nog even een boeiende vraag. Tijdens de verschillende etappes van de transformatie (het af- en opbouwen van MQB-platform modellen naar de elektrische MEB) zijn er volgens personeels-topman Coers in elk geval rond tienduizend ‘personeelsbewegingen’.

“Denk aan de motorenfabriek in Chemnitz, waar de vraag naar benzinemotoren na recente ontwikkelingen in de markt een piek kent. En uiteraard worden werknemers geschoold in de specifieke eisen die bij productie van een elektrische auto spelen. Wanneer de kleinere series worden opgestart – zoals eind dit jaar – wordt toch de volledige shift ingezet. Om het optimaal onder de knie te krijgen.”

Het levert allemaal een nieuw begrip in de autowereld op: Hochvolt Führerschein. Noem het een sterkstroomrijbewijs. Arbeiders kunnen omgaan met de nieuwe technologie en nieuw productieprocessen, maar zijn ook geschoold om met robots ‘samen’ te werken.

Volkswagen Zwickau begint ‘Die Wende’ in de autowereld - Automobielmanagement.nl

Volkswagen Zwickau begint ‘Die Wende’ in de autowereld

In de Volkswagen-fabrieken in Zwickau wordt de grote omwenteling in de automobielindustrie gefaseerd doorgevoerd. Een wereldprimeur, stelt Reinhard de Vries. Hij is de topman voor techniek en logistiek van Volkswagen Sachsen. AM-medewerker Rob van Ginniken doet verslag.

Volkswagen Zwickau begint 'Die Wende' in de autowereld

“Niet eerder werd een grote autofabriek – we produceren er 300 duizend per jaar hier – compleet omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s. Een enorme operatie die we inmiddels zijn gestart en die in 2021 is afgerond.” 

“Dan kunnen we er 330 duizend per jaar produceren, allemaal op het elektrische MEB-platform. Dat zijn dan zes modellen van drie merken: Volkswagen, Seat en Audi. Het is een enorm ingewikkelde operatie.”

Lachend: “Het is alsof je je in een krappe kledingkast verkleedt. Vorig jaar faseerden we de Passat-productie uit, nu rollen alleen nog Golf en Golf Variant van de band. Maar we starten de ID-productie aan het eind van de herfst op, terwijl dan alleen de Golf Variant nog van de tweede lopende band rolt. Midden volgend jaar faseren we ook dié uit en gaan we naar honderd procent elektrische auto’s. Alles bij elkaar duurt de omwenteling drie jaar.” Bij een bezoek aan de fabriek valt meteen op dat er ongewoon veel robots worden ingezet. Dat verklaart voor een deel waarom zo’n tien procent meer auto’s worden gebouwd. “Elke anderhalve minuut zal er een auto van de band rollen, waarbij de zes modellen op den duur door elkaar ‘gemengd’ kunnen worden gebouwd. In feite zelfs twintig, meldt De Vries. “Afgestemd op verschillende markten, links- en rechts gestuurd, variaties in de grootte van het batterijpakket.”

Verdergaande robotisering is daarbij een belangrijk streven. De Zwickau-fabriek evolueert van 17 procent automatisering naar 28 tot 30 procent. De echte doelstelling ligt nog aanmerkelijk hoger, zo maken we uit de presentaties op. Wat dat precies betekent voor het aantal dan nog benodigde werknemers blijft nog even een boeiende vraag. Tijdens de verschillende etappes van de transformatie (het af- en opbouwen van MQB-platform modellen naar de elektrische MEB) zijn er volgens personeels-topman Coers in elk geval rond tienduizend ‘personeelsbewegingen’.

“Denk aan de motorenfabriek in Chemnitz, waar de vraag naar benzinemotoren na recente ontwikkelingen in de markt een piek kent. En uiteraard worden werknemers geschoold in de specifieke eisen die bij productie van een elektrische auto spelen. Wanneer de kleinere series worden opgestart – zoals eind dit jaar – wordt toch de volledige shift ingezet. Om het optimaal onder de knie te krijgen.”

Het levert allemaal een nieuw begrip in de autowereld op: Hochvolt Führerschein. Noem het een sterkstroomrijbewijs. Arbeiders kunnen omgaan met de nieuwe technologie en nieuw productieprocessen, maar zijn ook geschoold om met robots ‘samen’ te werken.