FCA denkt dat een fusie jaarlijks vijf miljard euro aan synergie-voordelen op kan leveren, los van wat de bestaande alliantie al aan kosten bespaart. Renault had vandaag (maandag) rond de middag nog niet gereageerd op de berichten.

‘Fiat Chrysler Automobiles heeft vandaag een niet-bindende brief gestuurd aan de Raad van Bestuur van Renault met het voorstel hun wederzijdse bedrijven te combineren als een 50/50 fusie,’ luidt een officiële verklaring die FCA maandagmorgen vroeg heeft uitgegeven. Dat was nodig omdat de Financial Times het fusie-nieuws zaterdag al had onthuld. Het Italiaans-Amerikaanse autoconcern bevestigt dat er ‘eerste operationele discussies’ zijn geweest om producten en vooral ook regio’s in beeld te brengen waar beide bedrijven zouden kunnen samenwerken. “Deze discussies hebben duidelijk gemaakt dat een bredere samenwerking door een combinatie de kapitaal-efficiëntie en de snelheid van productontwikkeling aanzienlijk zou verbeteren.”

FCA ziet veel voordelen in een fusie: “De brede en elkaar aanvullende merkenportefeuille biedt een volledige marktdekking, van luxe naar massa. De gecombineerde onderneming zou een wereldleider worden in de snel veranderende auto-industrie met een sterke positie bij het transformeren van technologieën, inclusief elektrificatie en autonoom rijden.” FCA benadrukt dat een fusie niet zal hoeven te leiden tot het sluiten van fabrieken.

Renault heeft voor maandag de Raad van Bestuur bij elkaar geroepen om over het aanbod van FCA te praten. Een woordvoerder van de Franse regering, de grootste aandeelhouder van Renault, heeft laten weten ‘welwillend’ te staan tegenover de ideeën. “Maar er zal dan wel aan een reeks voorwaarden voldaan moeten worden.”