Vrijwel alle grote autobedrijven bouwen grote aantallen auto’s in lagelonenland Mexico die bestemd zijn voor afnemers aan de andere kant van de grens in de VS. Die auto’s zouden door de plannen van Trump een stuk duurder en daardoor minder aantrekkelijk worden voor Amerikaanse kopers.

Immigratie

Trump wil op die Mexicaanse invoer al vanaf volgende week een heffing van vijf procent leggen en dat maandelijks verhogen met nog eens vijf procent tot uiteindelijk 25 procent zolang de illegale immigratie van Mexico naar de VS niet is ingedamd. Direct na de onverwachte aankondiging maakten de koersen van VW Groep, BMW, Daimler, General Motors, Ford, Toyota, Honda en Mazda een flinke duikeling. In sommige gevallen ging er in één keer zo’n zeven procent van die koers af.

68 miljard dollar

Volgens een Amerikaans onderzoeksbureau komen er jaarlijks voor 68 miljard dollar aan nieuwe auto’s vanuit Mexico de VS binnen. Zo heeft Nissan er vorig jaar 769.000 auto’s gefabriceerd waarvan de helft rechtstreeks op transport naar de VS ging. Bij Toyota gaat het om een meer bescheiden aantal van 190.000. Mazda haalt alle 180.000 auto’s die het in de VS verkoopt uit Mexico maar bouwt inmiddels wel samen met Toyota een grote autofabriek in Alabama. Wat de Europeanen betreft heeft VW een grote fabriek in Puebla terwijl BMW op het punt staat er één te openen in San Luis Potosi, Mexico.

Nieuwe Chervrolet

De Amerikaanse fabrikanten zelf hebben weliswaar onder eerdere druk van Trump een deel van hun productie uit Mexico weggehaald maar laten er nog altijd wel honderdduizenden auto’s voor hun thuismarkt van de band lopen. Ford heeft zelfs onlangs plannen voor een nieuwe fabriek in Ohio laten schieten om auto’s te blijven bouwen in het Mexicaanse Cuautitlan terwijl General Motors weliswaar veel investeert in Michigan maar bijvoorbeeld de nieuwe Chevrolet nog altijd in Mexico laat bouwen. Op dit moment komt bijna een kwart van alle nieuwe auto’s die GM in de VS verkoopt uit Mexico terwijl dat percentage bij Fiat Chrysler op 18 en bij Ford op tien procent ligt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding