Britse autoproductie stort in

De Britse autoproductie is in april ingestort. Aan personenauto’s werden er met net 71.000 exemplaren 44,5 procent minder gebouwd dan een jaar eerder waarmee april ook de elfde achtervolgende maand met dalende productiecijfers was. Bij bestel- en vrachtwagens kwam de daling zelfs uit op 70 procent waardoor er niet meer dan 2.162 van de banden rolden.

De enorme klappen hebben alles te maken met Brexit. Oorspronkelijk was het plan dat Groot-Brittannië op 29 maart uit de Europese Unie zou stappen. Daarbij was niet duidelijk of dat een georganiseerde zachte Brexit zou worden zonder al te veel problemen voor de wederzijdse handel of een harde Brexit met nieuwe invoerheffingen en -belemmeringen.

Onderhoud

Om te voorkomen dat er door zo’n harde Brexit grote problemen zouden ontstaan, hebben vrijwel alle in het land werkende autofabrikanten besloten hun Britse fabrieken op of rond die 29e maart een tijd stil te leggen. In die weken kon dan het reguliere onderhoud worden gepland of anders kwam het mooi uit om de productie wat aan te passen aan de lagere vraag.

Dramatisch

Dat massale stopzetten heeft geresulteerd in dramatisch lagere productiecijfers, constateert de Society of Motor Manufacturers and Traders. Die situatie is des te meer dramatisch doordat voor de nieuwe Brexit datum van 31 oktober opnieuw lang niet zeker is of het ‘hard’ of ‘zacht’ zal worden. “Het is daarom van het grootste belang dat we nu eindelijk eens duidelijkheid krijgen,’’ roept de SMMT dan ook.

Britse autoproductie stort in - Automobielmanagement.nl

Britse autoproductie stort in

De Britse autoproductie is in april ingestort. Aan personenauto’s werden er met net 71.000 exemplaren 44,5 procent minder gebouwd dan een jaar eerder waarmee april ook de elfde achtervolgende maand met dalende productiecijfers was. Bij bestel- en vrachtwagens kwam de daling zelfs uit op 70 procent waardoor er niet meer dan 2.162 van de banden rolden.

De enorme klappen hebben alles te maken met Brexit. Oorspronkelijk was het plan dat Groot-Brittannië op 29 maart uit de Europese Unie zou stappen. Daarbij was niet duidelijk of dat een georganiseerde zachte Brexit zou worden zonder al te veel problemen voor de wederzijdse handel of een harde Brexit met nieuwe invoerheffingen en -belemmeringen.

Onderhoud

Om te voorkomen dat er door zo’n harde Brexit grote problemen zouden ontstaan, hebben vrijwel alle in het land werkende autofabrikanten besloten hun Britse fabrieken op of rond die 29e maart een tijd stil te leggen. In die weken kon dan het reguliere onderhoud worden gepland of anders kwam het mooi uit om de productie wat aan te passen aan de lagere vraag.

Dramatisch

Dat massale stopzetten heeft geresulteerd in dramatisch lagere productiecijfers, constateert de Society of Motor Manufacturers and Traders. Die situatie is des te meer dramatisch doordat voor de nieuwe Brexit datum van 31 oktober opnieuw lang niet zeker is of het ‘hard’ of ‘zacht’ zal worden. “Het is daarom van het grootste belang dat we nu eindelijk eens duidelijkheid krijgen,’’ roept de SMMT dan ook.