Autofederatie Febiac vindt echter dat de vergelijking mank gaat. In de eerste paar maanden van vorig jaar werden er in België en andere Europese landen extra veel auto’s verkocht, vaak met hoge kortingen, omdat de fabrikanten van die auto’s af wilden met het oog op de nieuwe WLTP-keuringen die op 1 september 2018 van kracht werden. “Vergelijken we daarom met het jaar 2017, dan zien we dat de terugval in mei amper 261 eenheden bedraagt en dat de vergelijking tussen april 2019 en april 2017 in het voordeel van 2019 uitdraait, met 2.366 inschrijvingen meer,’’ aldus Febiac.

De markt voor lichte bestelwagens blijft in België wel op peil want daarvan werden er in mei met 7.412 stuks een goede drie procent meer verkocht. Bij vrachtwagens is zelfs sprake van een groei met 20 tot 40 procent, afhankelijk van de categorie. Dat beeld wordt juist dit jaar weer vertekend door de invoering van de intelligente digitale tachograaf op 15 juni, vermeldt Febiac.