De organisatie van autofabrikanten SMMT spreekt van een nieuwe fatale klap voor de Britse auto-industrie, na duizenden ontslagen bij Jaguar Land Rover, de aangekondigde sluiting van de Honda-fabriek in Swindon en het uitblijven van nieuwe modellen voor de grote Nissan-fabriek in Sunderland.

Noodzakelijk

Ford noemt de sluiting ‘een noodzakelijke stap om het herontwerpen van de wereldwijde business te ondersteunen’. Ford wil de activiteiten in Europa, waar het al jaren verlies op lijdt, efficiënter en meer gefocust maken. Dat leidt ook in Duitsland en Spanje tot het verdwijnen van enkele arbeidsplaatsen terwijl in Frankrijk een fabriek bij Bordeaux al is gestopt. Overigens bevestigt Ford dat een andere Britse fabriek, die in Dagenham bij Londen, wel open blijft. “Een sterke en duurzame Ford business in Europa creëren maakt moeilijke beslissingen noodzakelijk, ook over de schaal van onze motorenfabricage, om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de modellenportefeuille. We zijn al meer dan een eeuw een grote werkgever in Groot-Brittannië en begrijpen dat de sluiting van Bridgend moeilijk zal zijn voor veel van onze mensen,’’ zegt Stuart Rowley, sinds enige tijd baas van Ford of Europe.

Hij spreekt verder van een veranderende vraag bij de consument, te hoge kosten en een gebrek aan nieuwe motormodellen voor de fabriek in Bridgend. De capaciteit in die vestiging wordt al tijden onderbenut terwijl volgend jaar ook de bouw van motoren voor Jaguar Land Rover er zal stoppen.