Dieselschandaal houdt VW nog jaren bezig

Het dieselschandaal zal de Volkswagen Groep nog jaren bezig houden. “De afwikkeling van het schandaal en de nagestreefde verandering van de ondernemingscultuur zullen nog lange tijd in beslag nemen. Persoonlijk denk ik aan een tijdsruimte van zes tot acht jaar,” zegt Hiltrud Werner (foto), in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor integriteit en juridische zaken, in een interview.

Dieselschandaal houdt VW nog jaren bezig

Het dieselschandaal is inmiddels bijna vier jaar oud maar houdt de VW Groep nog vrijwel dagelijks bezig. Werner waarschuwt ook dat Volkswagen daarbij nog altijd niet uit de gevarenzone is. “We bevinden ons nog steeds op de intensive care. Het is niet gezegd dat de patiënt ook een tweede hartaanval, ofwel een nieuw schandaal van dezelfde omvang, zou kunnen overleven. Om weer gezond te worden, moet Volkswagen verschoond blijven van schandalen en mag er ook niets onder het tapijt geveegd worden.”

De omslag in de bedrijfscultuur is daarbij essentieel: “Bij gesprekken met onze medewerkers werd me bijvoorbeeld verteld dat ze dachten dat ze geen vraagtekens mochten zetten bij de aanwijzingen van hun ‘meerderen’. Maar die werknemers zouden die meerderen direct aan moeten spreken als ze denken dat er iets fout zit.”

Dieselschandaal houdt VW nog jaren bezig - Automobielmanagement.nl

Dieselschandaal houdt VW nog jaren bezig

Het dieselschandaal zal de Volkswagen Groep nog jaren bezig houden. “De afwikkeling van het schandaal en de nagestreefde verandering van de ondernemingscultuur zullen nog lange tijd in beslag nemen. Persoonlijk denk ik aan een tijdsruimte van zes tot acht jaar,” zegt Hiltrud Werner (foto), in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor integriteit en juridische zaken, in een interview.

Dieselschandaal houdt VW nog jaren bezig

Het dieselschandaal is inmiddels bijna vier jaar oud maar houdt de VW Groep nog vrijwel dagelijks bezig. Werner waarschuwt ook dat Volkswagen daarbij nog altijd niet uit de gevarenzone is. “We bevinden ons nog steeds op de intensive care. Het is niet gezegd dat de patiënt ook een tweede hartaanval, ofwel een nieuw schandaal van dezelfde omvang, zou kunnen overleven. Om weer gezond te worden, moet Volkswagen verschoond blijven van schandalen en mag er ook niets onder het tapijt geveegd worden.”

De omslag in de bedrijfscultuur is daarbij essentieel: “Bij gesprekken met onze medewerkers werd me bijvoorbeeld verteld dat ze dachten dat ze geen vraagtekens mochten zetten bij de aanwijzingen van hun ‘meerderen’. Maar die werknemers zouden die meerderen direct aan moeten spreken als ze denken dat er iets fout zit.”