Die sombere boodschap komt van de bekende Duitse auto-expert prof. Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het CAR-instituut van de universiteit van Duisburg-Essen. Hij voorspelt dat de wereldwijde autoproductie dit jaar met zeker vijf procent zal dalen naar 79,5 miljoen exemplaren. Zo’n sterke krimp heeft zich niet meer voorgedaan sinds de financiële crisis van 2008, benadrukt Dudenhöffer.

De grootste automarkt, China, vertoont al maanden achter elkaar een daling. Het Duitse instituut rekent er op dat de Chinese autoverkopen dit jaar uiteindelijk tien procent lager uit kunnen vallen dan in 2018. In dat afgelopen jaar nam China met 23,3 miljoen auto’s wel 28 procent van de hele productie in de wereld voor haar rekening. In West-Europa blijft de daling volgens het instituut beperkt tot een procent of drie. Dat komt redelijk overeen met de werkelijkheid tot nu toe want over de eerste vier maanden kwam een daling met 2,6 procent uit de bus. En ook in India dalen de autoverkopen.

‘’De auto-industrie zal door de politiek-conjunctureel ingezette crisis wezenlijk aan omzet en liquiditeit inleveren. De sector zal daarbij in crisis-modus schakelen.’’ De politieke druk naar elektromobiliteit zal die problemen alleen maar verergeren, vreest de Duitse autokenner.