VW groep wil meer eigen software ontwikkelen en stroomlijnen

De Volkswagen Groep gaat meer dan 5.000 digitale experts onderbrengen in een nieuwe Car.Software eenheid. VW wil tegen 2025 zeker 60 procent van de in haar auto’s verwerkte software zelf ontwikkelen terwijl dat nu nog minder dan 10 procent is.

VW groep wil meer eigen software ontwikkelen en stroomlijnen

Over een goede vijf jaar moeten alle modellen van de hele groep ‘runnen’ op het software platform vw.os en op Volkswagen Automotive Cloud. Het eerste daarop aangesloten model is de elektrische ID.3 die op de komende autotentoonstelling van Frankfurt zijn debuut zal maken.

Momenteel worden meer dan 70 controls unit met operationele software van 200 verschillende leveranciers in de auto’s van VW geïntegreerd. Daarnaast zijn er binnen de groep ook nog verschillende systemen voor vergelijkbare functies, zoals voor infotainment of navigatie. Eén uniform operationeel systeem voor alle merken én het gebruik van Volkswagen Automotive Cloud moeten leiden tot een aanzienlijke vereenvoudiging van die situatie.

“We zijn al platform professionals voor hardware en gaan die competentie nu ook overzetten op software ontwikkeling,” zegt Christian Senger (foto) die in de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor Digital Car and Services. Door uniforme basisfuncties te hanteren denkt VW de complexiteit aanzienlijk terug te dringen. Op middellange termijn zal VW ook kunnen profiteren van de schaalvoordelen binnen de groep. “Dit is vooral van belang bij de software en zal leiden tot enorme kostenvoordelen,” voorspelt Senger.

VW groep wil meer eigen software ontwikkelen en stroomlijnen - Automobielmanagement.nl

VW groep wil meer eigen software ontwikkelen en stroomlijnen

De Volkswagen Groep gaat meer dan 5.000 digitale experts onderbrengen in een nieuwe Car.Software eenheid. VW wil tegen 2025 zeker 60 procent van de in haar auto’s verwerkte software zelf ontwikkelen terwijl dat nu nog minder dan 10 procent is.

VW groep wil meer eigen software ontwikkelen en stroomlijnen

Over een goede vijf jaar moeten alle modellen van de hele groep ‘runnen’ op het software platform vw.os en op Volkswagen Automotive Cloud. Het eerste daarop aangesloten model is de elektrische ID.3 die op de komende autotentoonstelling van Frankfurt zijn debuut zal maken.

Momenteel worden meer dan 70 controls unit met operationele software van 200 verschillende leveranciers in de auto’s van VW geïntegreerd. Daarnaast zijn er binnen de groep ook nog verschillende systemen voor vergelijkbare functies, zoals voor infotainment of navigatie. Eén uniform operationeel systeem voor alle merken én het gebruik van Volkswagen Automotive Cloud moeten leiden tot een aanzienlijke vereenvoudiging van die situatie.

“We zijn al platform professionals voor hardware en gaan die competentie nu ook overzetten op software ontwikkeling,” zegt Christian Senger (foto) die in de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor Digital Car and Services. Door uniforme basisfuncties te hanteren denkt VW de complexiteit aanzienlijk terug te dringen. Op middellange termijn zal VW ook kunnen profiteren van de schaalvoordelen binnen de groep. “Dit is vooral van belang bij de software en zal leiden tot enorme kostenvoordelen,” voorspelt Senger.