Febiac concludeert dat na een onderzoek onder 2.000 Belgen en Luxemburgers door een team van de Universiteit van Gent. De autofederatie stelt daarom: “De volgende regeringen moeten duidelijkheid scheppen over de fiscale behandeling waaraan de consument zich aan kan verwachten wanneer hij een nieuwe auto kiest”. Febiac heeft het daarbij over de federale regering en de verschillende landsregeringen zoals voor Vlaanderen.

Een maand lang bevroeg het team van de universiteit mensen die op het punt staan om binnen het jaar een nieuwe auto te kopen. Het onderzoek peilde naar de perceptie over de wagen als vervuiler, wat de koper weet over de verschillende brandstoftypes en aandrijfsystemen, de twijfels en de stress die hij ervaart bij de aankoop van een wagen, voor welke motorisatie/brandstof hij zal kiezen en of de koper bereid is om meer te betalen voor een milieuvriendelijkere wagen. “De snelle technologische evolutie binnen de automobiel- en mobiliteitssector, de opkomst van voertuigen die elektrisch of op waterstof rijden, en de groeiende autodeelplatformen roepen vragen op bij de consument. Als sector staan we dan ook voor de uitdaging om mensen meer dan ooit advies en duiding te geven over hun verplaatsingsgedrag en indien nodig over de motortechnologie die hierbij het best past”, zegt Philippe Dehennin, voorzitter van Febiac.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim vijftig procent Belgische autokopers de belasting op en de subsidies voor verschillende brandstoftypes onduidelijk vindt. Daardoor twijfelen ze om een auto te kopen. Opvallend is dat er regionaal grote verschillen zijn. Maar ook de diversiteit aan brandstoftypes en aandrijfsystemen kan mensen doen aarzelen bij de aankoop van een nieuwe auto. Dat geldt voor ruim een op de drie ondervraagden. Een op de zes begrijpt de verschillende brandstoftypes en aandrijfsystemen niet en stelt daarom de aankoop uit. Volgens de organisatie weegt dat uitstelgedrag op de markt en vertraagt dit de introductie van de nieuwste en schoonste autotechnologie.