Ford schrapt 12.000 Europese banen

De Amerikaanse autobouwer Ford Motor schrapt 12.000 banen in Europa, maakte het bedrijf bekend. Dat is ongeveer een vijfde van het volledige personeelsbestand in het werelddeel. De meeste pijn wordt geleden in Duitsland, Rusland en het Verenigd Koninkrijk.

Ford schrapt 12.000 Europese banen

Ford kondigde al eerder dit jaar een reorganisatie aan, maar brengt de informatie in stukjes naar buiten. In maart werd al duidelijk dat in Duitsland 5400 banen zouden verdwijnen. Die maken onderdeel uit van de nu genoemde 12.000.

Ford is in Europa hard getroffen door de brexit omdat het bedrijf zwaar leunde op Groot-Brittannië. Daar worden vanwege de economische onzekerheid rond het voorgenomen vertrek uit de Europese Unie juist minder auto’s verkocht. Ook elders in Europa zit het met verkopen niet mee. Branchevereniging ACEA verwacht dat er dit jaar in de EU minder auto’s worden verkocht dan in 2018.

Onder meer een fabriek in Wales gaat daarom dicht. Ook een assemblagefabriek in Rusland en een transmissiefabriek in Frankrijk. In Slowakije doet Ford een fabriek van de hand. In Duitsland werd eerder gesproken over sluiting van fabrieken in Keulen en Saarlouis. Daarmee brengt Ford zijn Europese fabrieken terug van 24 naar 18 eind volgend jaar.

In Europa wil Ford het aantal verschillende types terugbrengen. Daarbij richt de automaker zich vooral op zogeheten cross-overs en SUV’s en minder op de meer traditionelere hatchbacks en sedans. Ook bedrijfswagens blijven een speerpunt voor Ford.

Ford schrapt 12.000 Europese banen - Automobielmanagement.nl

Ford schrapt 12.000 Europese banen

De Amerikaanse autobouwer Ford Motor schrapt 12.000 banen in Europa, maakte het bedrijf bekend. Dat is ongeveer een vijfde van het volledige personeelsbestand in het werelddeel. De meeste pijn wordt geleden in Duitsland, Rusland en het Verenigd Koninkrijk.

Ford schrapt 12.000 Europese banen

Ford kondigde al eerder dit jaar een reorganisatie aan, maar brengt de informatie in stukjes naar buiten. In maart werd al duidelijk dat in Duitsland 5400 banen zouden verdwijnen. Die maken onderdeel uit van de nu genoemde 12.000.

Ford is in Europa hard getroffen door de brexit omdat het bedrijf zwaar leunde op Groot-Brittannië. Daar worden vanwege de economische onzekerheid rond het voorgenomen vertrek uit de Europese Unie juist minder auto’s verkocht. Ook elders in Europa zit het met verkopen niet mee. Branchevereniging ACEA verwacht dat er dit jaar in de EU minder auto’s worden verkocht dan in 2018.

Onder meer een fabriek in Wales gaat daarom dicht. Ook een assemblagefabriek in Rusland en een transmissiefabriek in Frankrijk. In Slowakije doet Ford een fabriek van de hand. In Duitsland werd eerder gesproken over sluiting van fabrieken in Keulen en Saarlouis. Daarmee brengt Ford zijn Europese fabrieken terug van 24 naar 18 eind volgend jaar.

In Europa wil Ford het aantal verschillende types terugbrengen. Daarbij richt de automaker zich vooral op zogeheten cross-overs en SUV’s en minder op de meer traditionelere hatchbacks en sedans. Ook bedrijfswagens blijven een speerpunt voor Ford.