Britse fabriek raakt Astra kwijt bij harde Brexit

PSA Groupe zal alleen nieuwe Opel Astra’s blijven bouwen in haar grote fabriek in Ellesmere Port bij Liverpool als er een ‘zachte Brexit’ komt die het grensoverschrijdende transport van onderdelen en auto’s niet belemmert. 

Britse fabriek raakt Astra kwijt bij harde Brexit

De Astra wordt momenteel gebouwd in Rüsselsheim en in de Britse fabriek maar aan dat laatste komt een eind bij een harde Brexit. Dat zou de banen van meer dan 1.000 werknemers ernstig in gevaar brengen.

“Een besluit om de Astra toe te wijzen aan Ellesmere Port is afhankelijk van de uiteindelijke voorwaarden waaronder Groot-Brittannië de EU zal verlaten,” staat in een verklaring van PSA. Maar de Franse eigenaar van Opel/Vauxhall voegt daar wel aan toe dat de Britse werknemers ook nog akkoord moeten gaan met een met de vakbonden overeengekomen nieuwe CAO. Als Ellesmere Port afvalt, dan gaat de nieuwe Astra naar het Poolse Gliwice naast Rüsselsheim. PSA zegt in de verklaring verder niets over haar andere Britse fabriek in Luton die Opel-bestelwagens bouwt.

Vorige week nog waarschuwde de Britse autokoepel SMMT dat een harde Brexit de autosector als geheel met 56.000 euro per minuut aan extra kosten op zou zadelen. De kans op zo’n no-deal Brexit is nog altijd groot nu de waarschijnlijke nieuwe premier Boris Johnson als uitgangspunt heeft de EU op 31 oktober te verlaten ‘deal or no-deal’.

Britse fabriek raakt Astra kwijt bij harde Brexit - Automobielmanagement.nl

Britse fabriek raakt Astra kwijt bij harde Brexit

PSA Groupe zal alleen nieuwe Opel Astra’s blijven bouwen in haar grote fabriek in Ellesmere Port bij Liverpool als er een ‘zachte Brexit’ komt die het grensoverschrijdende transport van onderdelen en auto’s niet belemmert. 

Britse fabriek raakt Astra kwijt bij harde Brexit

De Astra wordt momenteel gebouwd in Rüsselsheim en in de Britse fabriek maar aan dat laatste komt een eind bij een harde Brexit. Dat zou de banen van meer dan 1.000 werknemers ernstig in gevaar brengen.

“Een besluit om de Astra toe te wijzen aan Ellesmere Port is afhankelijk van de uiteindelijke voorwaarden waaronder Groot-Brittannië de EU zal verlaten,” staat in een verklaring van PSA. Maar de Franse eigenaar van Opel/Vauxhall voegt daar wel aan toe dat de Britse werknemers ook nog akkoord moeten gaan met een met de vakbonden overeengekomen nieuwe CAO. Als Ellesmere Port afvalt, dan gaat de nieuwe Astra naar het Poolse Gliwice naast Rüsselsheim. PSA zegt in de verklaring verder niets over haar andere Britse fabriek in Luton die Opel-bestelwagens bouwt.

Vorige week nog waarschuwde de Britse autokoepel SMMT dat een harde Brexit de autosector als geheel met 56.000 euro per minuut aan extra kosten op zou zadelen. De kans op zo’n no-deal Brexit is nog altijd groot nu de waarschijnlijke nieuwe premier Boris Johnson als uitgangspunt heeft de EU op 31 oktober te verlaten ‘deal or no-deal’.