Autofabrikanten zien kansen in Zuid-Amerika

Europese autofabrikanten zien interessante kansen in Zuid-Amerika nu de EU een handelsakkoord heeft gesloten met Mercosur, een blok van Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay. 

Autofabrikanten zien kansen in Zuid-Amerika

Mercosur is een markt van bijna 270 miljoen mensen waar vorig jaar 3,3 miljoen nieuwe personenauto’s werden verkocht. Daarvan kwamen er 73.000 uit de EU, een aandeel van niet meer dan 2,2 procent, terwijl 234.000 auto’s uit andere delen van de wereld werden aangevoerd.

“Onder de juiste voorwaarden is er een werkelijk potentieel voor groei voor de Europese auto-industrie gezien de dimensie van de Mercosur-markt, zowel wat bevolking als economie betreft,” zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van autokoepel Acea die het akkoord in een verklaring toejuicht. Brazilië en Argentinië hanteren momenteel bijvoorbeeld een invoertarief van 35 procent op auto’s uit het buitenland maar zullen dat voor de EU afbouwen. Bovendien zullen de vier landen afzien van verdere nationale certificeringen. Aan de andere kant zouden ook autofabrikanten en toeleveranciers uit de vier Zuid-Amerikaanse landen makkelijker toegang hebben tot de Europese markt.

Autofabrikanten zien kansen in Zuid-Amerika - Automobielmanagement.nl

Autofabrikanten zien kansen in Zuid-Amerika

Europese autofabrikanten zien interessante kansen in Zuid-Amerika nu de EU een handelsakkoord heeft gesloten met Mercosur, een blok van Brazilië, Argentinië, Uruguay en Paraguay. 

Autofabrikanten zien kansen in Zuid-Amerika

Mercosur is een markt van bijna 270 miljoen mensen waar vorig jaar 3,3 miljoen nieuwe personenauto’s werden verkocht. Daarvan kwamen er 73.000 uit de EU, een aandeel van niet meer dan 2,2 procent, terwijl 234.000 auto’s uit andere delen van de wereld werden aangevoerd.

“Onder de juiste voorwaarden is er een werkelijk potentieel voor groei voor de Europese auto-industrie gezien de dimensie van de Mercosur-markt, zowel wat bevolking als economie betreft,” zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van autokoepel Acea die het akkoord in een verklaring toejuicht. Brazilië en Argentinië hanteren momenteel bijvoorbeeld een invoertarief van 35 procent op auto’s uit het buitenland maar zullen dat voor de EU afbouwen. Bovendien zullen de vier landen afzien van verdere nationale certificeringen. Aan de andere kant zouden ook autofabrikanten en toeleveranciers uit de vier Zuid-Amerikaanse landen makkelijker toegang hebben tot de Europese markt.