De naderende Brexit en alle onzekerheid daaromheen hebben BMW niet doen besluiten om de Britse Mini-fabriek de rug toe te keren. De vertrekkende CEO Harald Krüger had daar eerder wel op gehint maar de Duitse eigenaar van Mini kiest toch voor continuïteit. Dat is een klap voor de autofabriek in Limburg. Daar worden nu de Mini Countryman en de BMW X1 gebouwd maar die modellen zijn over een jaar of vier aan het eind van hun cyclus. VDL Nedcar heeft al eerder laten weten dat het naarstig op zoek is naar nieuwe opdrachtgevers om de banden gevuld te houden.

De e-Mini zal in Nederland bijna 35.000 euro gaan kosten en is vooral bedoeld voor ritjes in de stad, met een bereik van zo’n 250 kilometer. Dat relatief geringe bereik is voor de bekende techsite The Verge aanleiding om te roepen ‘dat wel duidelijk is waarom Krüger bij BMW op moet stappen’. Volgens de site kan de Mini met zo’n gering bereik nauwelijks concurreren met een reeks andere auto’s in hetzelfde segment.

Overigens leidt Brexit bij de BMW Groep wel tot ingrepen. Ook dinsdag is bekend geworden dat een deel van de motorenproductie verplaatst is van een fabriek in het Engelse Hams Hall naar Duitsland. Het gaat daarbij specifiek om motoren die bestemd zijn voor auto’s die worden gebouwd in Zuid-Afrika. “Dat is slecht nieuws voor Hams Hall omdat daar dus werk weg is gevallen,’’ zegt directeur productie Oliver Zipse. Hij voegde daaraan toe dat BMW de computersystemen al heeft klaargemaakt voor een eventuele harde Brexit.