De eerste Kever, toen nog KdF wagen, werd vlak voor de Tweede Wereldoorlog ontworpen door Ferdinand Porsche in opdracht van Adolf Hitler. De Führer wilde een ‘auto voor het volk’ naar het voorbeeld van de T-Ford in de Verenigde Staten. Dat beladen verleden achtervolgt het Volkswagen-concern tot op de dag van vandaag. Het plan om die eerste Volkswagen in massaproductie te nemen werd doorkruist door de oorlog waarvoor militaire voertuigen in plaats van auto’s voor het volk nodig waren.

In 1949 werd de Volkswagen fabriek door de Britse bezettingsmacht overgedragen aan de Duitse regering en de deelstaat Nedersaksen die er nog steeds aandeelhouder van is. Zes jaar later, in 1955, rolde de miljoenste Kever van de band in wat nu Wolfsburg is. De opvallend vormgegeven auto werd overal in de wereld een succes, niet in het minst in de VS waar eind jaren zestig liefst 40 procent van alle gebouwde Kevers naar toe ging. 

Volkswagen stopte al in 1978 de productie in Wolfsburg zelf maar bouwde de auto tot 2003 nog wel in Mexico. Daarvoor al, in 1998, had een nieuwe versie, de New Beetle, het licht gezien die in 2012 nog een ontwerpslag onderging maar waarvan de allerlaatste nu in Mexico uit de fabriek komt.