De stijging is bijna volledig toe te schrijven aan de groeiende inkomsten uit accijnzen en btw op brandstoffen. Accijnzen op benzine en diesel waren vorig jaar goed voor 6,1 miljard euro, bijna 12 procent meer dan in 2017. De btw op autobrandstoffen bracht daarnaast nog eens 2,7 miljard euro op. Volgens Michel Martens, directeur van de studiedienst van Febiac, is die toename mede het gevolg van de ‘ontdieseling’ van de automarkt. “Er worden meer benzinewagens verkocht. Die verbruiken meer dan diesels en brengen dus meer accijnzen en btw op.” Daarnaast is echter ook de accijns op diesel sterk verhoogd, juist om die ontdieseling aan te moedigen. De andere fiscale inkomstenbronnen uit auto’s bleven vorig jaar in België zo goed als stabiel. De btw op de verkoop van onderdelen en toebehoren bedroeg 4,6 miljard euro, de btw op onderhoud en herstellingen 1,1 miljard euro, de verkeersbelasting 1,7 miljard euro. De btw op de verkoop van nieuwe wagens lag met 1,6 miljard euro iets hoger dan in 2017.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af
Bent u al abonnee?
Te gek voor woorden en het MERENDEEL steken ze nog in hun EIGEN zakken ook. I.p.v. wat aan de ERBARMELIJKE staat van het wegennet te doen en als ze al eens wat doen is het kwalitatief KLOTEWERK het jaar erop weer naar de knoppen. Onbegrijpelijk dat het zover heeft kunnen komen en nog verbazingwekkender dat de bevolking dat allemaal pikt van zo’n dievenbende. Spierings A. sr.