Kans op nieuwe rol van Zetsche bij Daimler lijkt verkeken

De kans dat Dieter Zetsche over een goede twee jaar voorzitter wordt van de toezichtsraad van Daimler, zoals afgesproken bij zijn afscheid als CEO in mei, is zo goed als verkeken.

Kans op nieuwe rol van Zetsche bij Daimler lijkt verkeken

Zetsche wordt immers verantwoordelijk gehouden voor de misère bij Daimler dat vorige week moest aankondigen dat het tweede kwartaal een verlies van 1,6 miljard euro heeft ‘opgeleverd’.

Hoewel Zetsche bij zijn feestelijke afscheid veel lof kreeg toebedeeld en ook altijd als ‘ster’ onder de Duitse autobazen werd betiteld, blijkt zijn erfenis zwaar tegen te vallen. Daimler zit aan alle kanten klem. De kostbare nasleep van dieselgate, onverwachte extra terugroepacties vanwege de exploderende airbags van Takata en ernstige problemen bij de bestelwagens hebben de autobouwer zwaar in het rood geduwd. Zetsche’s opvolger Ola Källenius heeft bovendien laten weten dat de resultaten over heel 2019 ook ernstig tegen zullen gaan vallen.

Omdat de Zweed pas een paar weken de toppositie bekleedt, wordt de ellende vooral zijn voorganger aangerekend. Het gerenommeerde Wirtschafs Woche werpt hem met name voor de voeten dat hij vlak na het bekend worden van de dieselproblemen bij VW trots riep ‘dat sjoemelinstallaties die de uitlaatgasemissie beïnvloeden bij Mercedes-Benz niet voorkomen’ terwijl diezelfde apparatuur ‘zijn’ bedrijf nu miljarden dreigt te kosten. ‘Zetsche heeft dus gelogen want de verkeersdienst KBA heeft geen enkele twijfel meer dat ook bij Daimler illegaal gemanipuleerd werd’ is het keiharde Duitse oordeel nu. De kans is levensgroot dat veel klanten Mercedes-Benz nu voor haar ‘clean diesel’ beloften voor de rechter gaan slepen. Bovendien had Zetsche toch ook moeten weten dat het Takata-schandaal, dat al jaren aan de gang is, nog lang niet is afgehandeld. Tot zijn erfenis behoort ook nog de dreigende miljardenboete wegens illegale afspraken met de Duitse collega’s, iets waar BMW wel maar Daimler nog steeds geen voorziening voor heeft getroffen.

Kans op nieuwe rol van Zetsche bij Daimler lijkt verkeken - Automobielmanagement.nl

Kans op nieuwe rol van Zetsche bij Daimler lijkt verkeken

De kans dat Dieter Zetsche over een goede twee jaar voorzitter wordt van de toezichtsraad van Daimler, zoals afgesproken bij zijn afscheid als CEO in mei, is zo goed als verkeken.

Kans op nieuwe rol van Zetsche bij Daimler lijkt verkeken

Zetsche wordt immers verantwoordelijk gehouden voor de misère bij Daimler dat vorige week moest aankondigen dat het tweede kwartaal een verlies van 1,6 miljard euro heeft ‘opgeleverd’.

Hoewel Zetsche bij zijn feestelijke afscheid veel lof kreeg toebedeeld en ook altijd als ‘ster’ onder de Duitse autobazen werd betiteld, blijkt zijn erfenis zwaar tegen te vallen. Daimler zit aan alle kanten klem. De kostbare nasleep van dieselgate, onverwachte extra terugroepacties vanwege de exploderende airbags van Takata en ernstige problemen bij de bestelwagens hebben de autobouwer zwaar in het rood geduwd. Zetsche’s opvolger Ola Källenius heeft bovendien laten weten dat de resultaten over heel 2019 ook ernstig tegen zullen gaan vallen.

Omdat de Zweed pas een paar weken de toppositie bekleedt, wordt de ellende vooral zijn voorganger aangerekend. Het gerenommeerde Wirtschafs Woche werpt hem met name voor de voeten dat hij vlak na het bekend worden van de dieselproblemen bij VW trots riep ‘dat sjoemelinstallaties die de uitlaatgasemissie beïnvloeden bij Mercedes-Benz niet voorkomen’ terwijl diezelfde apparatuur ‘zijn’ bedrijf nu miljarden dreigt te kosten. ‘Zetsche heeft dus gelogen want de verkeersdienst KBA heeft geen enkele twijfel meer dat ook bij Daimler illegaal gemanipuleerd werd’ is het keiharde Duitse oordeel nu. De kans is levensgroot dat veel klanten Mercedes-Benz nu voor haar ‘clean diesel’ beloften voor de rechter gaan slepen. Bovendien had Zetsche toch ook moeten weten dat het Takata-schandaal, dat al jaren aan de gang is, nog lang niet is afgehandeld. Tot zijn erfenis behoort ook nog de dreigende miljardenboete wegens illegale afspraken met de Duitse collega’s, iets waar BMW wel maar Daimler nog steeds geen voorziening voor heeft getroffen.