Volvo ziet winst fors inzakken, gaat verder snijden in de kosten

Volvo Cars heeft in de eerste helft van dit jaar 5,5 miljard SEK of 550 miljoen euro operationele winst gedraaid, dat is 30 procent minder dan een jaar geleden. De marge is daarmee gekelderd van 6,4 naar 4,2 procent en zal naar verwachting in de tweede jaarhelft verder dalen naar 3,9 procent. De Zweedse autobouwer wil daarom nog eens rond de 200 miljoen euro in de kosten snijden.

Volvo ziet winst fors inzakken, gaat verder snijden in de kosten

CEO Håkan Samuelsson is wel tevreden met de – bescheiden – groei van de omzet naar 12,35 miljard euro en de record verkopen. “We hebben prioriteit gegeven aan groei en het winnen van marktaandeel, profiterend van het groeiende momentum voor ons merk door de volledige nieuwe serie modellen.” Tegelijk waarschuwt hij dat het er verder niet best voorstaat gezien de stagnerende automarkten in de meeste landen van de wereld. 

“Toenemende prijsdruk en heffingen hebben onze operationele winst doen dalen. De kostenbesparingen die we eerder dit jaar hebben aangekondigd zullen in de tweede jaarhelft effect beginnen te krijgen.” Daar komt echter vanaf volgend jaar nog eens een groot pakket besparingen bovenop. Desalniettemin hoopt Samuelson wel op later dit jaar een aantrekkende winst gezien de combinatie van die bezuinigingen en groei van het aantal verkochte auto’s.

Volvo ziet winst fors inzakken, gaat verder snijden in de kosten - Automobielmanagement.nl

Volvo ziet winst fors inzakken, gaat verder snijden in de kosten

Volvo Cars heeft in de eerste helft van dit jaar 5,5 miljard SEK of 550 miljoen euro operationele winst gedraaid, dat is 30 procent minder dan een jaar geleden. De marge is daarmee gekelderd van 6,4 naar 4,2 procent en zal naar verwachting in de tweede jaarhelft verder dalen naar 3,9 procent. De Zweedse autobouwer wil daarom nog eens rond de 200 miljoen euro in de kosten snijden.

Volvo ziet winst fors inzakken, gaat verder snijden in de kosten

CEO Håkan Samuelsson is wel tevreden met de – bescheiden – groei van de omzet naar 12,35 miljard euro en de record verkopen. “We hebben prioriteit gegeven aan groei en het winnen van marktaandeel, profiterend van het groeiende momentum voor ons merk door de volledige nieuwe serie modellen.” Tegelijk waarschuwt hij dat het er verder niet best voorstaat gezien de stagnerende automarkten in de meeste landen van de wereld. 

“Toenemende prijsdruk en heffingen hebben onze operationele winst doen dalen. De kostenbesparingen die we eerder dit jaar hebben aangekondigd zullen in de tweede jaarhelft effect beginnen te krijgen.” Daar komt echter vanaf volgend jaar nog eens een groot pakket besparingen bovenop. Desalniettemin hoopt Samuelson wel op later dit jaar een aantrekkende winst gezien de combinatie van die bezuinigingen en groei van het aantal verkochte auto’s.