Wat die opdoemende veranderingen zijn, licht het bedrijf in dit stadium niet toe. Ook is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van die garantieclaims en wat die vervolgens zullen gaan kosten.

De auto-toeleverancier dacht tot nu toe dat de wereldwijde autoproductie in 2019 ongeveer even groot zou zijn als vorig jaar maar voorziet nu een daling met 5 procent. De eigen omzet zal daardoor over heel 2019 uitkomen tussen de 44 en 45 miljard terwijl Continental eerst uitging van 45 tot 47 miljard. De verwachte brutomarge wordt teruggedraaid van 7 tot 7,5 procent terwijl eerst op 8 tot 9 procent werd gemikt. In het tweede kwartaal kwam die marge volgens voorlopige cijfers uit op 7,8 procent bij een omzet van 11,2 miljard euro. In Automotive daalde de omzet van 7 naar 6,7 miljard euro terwijl de marge van 8 naar 5,5 procent klapte. Bij de banden gaat het een stuk beter met een marge van 12,3 procent hoewel dat ook twee procentpunten minder was dan in dezelfde periode vorig jaar.

“Ons tweede kwartaal was solide ondanks een verdere verslechtering van de marktomgeving. We zijn nu minder optimistisch over de tweede jaarhelft dan we eerder waren. De reden is de aanhoudende neerwaartse trend in de autoproductie in Europa, Noord-Amerika en vooral in China. De onopgeloste handelsconflicten dragen ook bij aan de economische onzekerheid. Daarvoor stellen we onze voorspelling voor het jaar als geheel bij,” zegt financieel directeur Wolfgang Schäfer.