Britse autosector waarschuwt Johnson voor no-deal Brexit

Een no-deal Brexit, waar Groot-Brittannië onder leiding van de nieuwe premier Boris Johnson op af lijkt te stevenen, brengt het hele voortbestaan van de auto-industrie in dat land in gevaar.

Britse autosector waarschuwt Johnson voor no-deal Brexit

“We zijn hogelijk geïntegreerd met Europa en een no-deal Brexit zou leiden tot enorme tarieven en verstoringen die een grote bedreiging vormen voor de productie. Ook wordt het vertrouwen van internationale investeerders in ons land verder ondermijnd. No-deal Brexit is eenvoudigweg geen optie,” schrijft de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT in een persoonlijke brief aan Johnson.

De nieuwe premier is aangetreden met de belofte dat zijn land de EU op 31 oktober verlaat, ‘deal or no deal’. Hij wil dat de EU de eerdere overeenkomst grondig veranderd maar daar is die EU tot op heden niet toe bereid. Inmiddels heeft Johnson zelfs een ‘oorlogskabinet’ ingesteld van de zes meest betrokken ministers dat wekelijks de voorbereidingen voor een harde Brexit moet monitoren. Ook is er een minister benoemd die die voorbereidingen moet coördineren.

Wordt een harde Brexit alsnog vermeden, dan heeft de Britse autosector volgens de SMMT een gouden toekomst voor de boeg. “Als we de handen ineen slaan, dan kunnen we een succesverhaal neerzetten.” Die toekomst is vooral gebaseerd op elektrische auto’s, waar de regering dan wel de nodige subsidies voor moet verstrekken, inclusief voor de bouw van een gigafabriek, en ook laadinfrastructuur voor moet aanleggen. “We kunnen niet achterover leunen en we moeten de juiste business- en handelsvoorwaarden hebben om te kunnen bloeien.”

Inmiddels heeft CEO Carlos Tavares van PSA laten weten dat hij de Vauxhall (Opel) fabriek in Ellesmere Port bij Liverpool zal sluiten als een harde Brexit tot te veel problemen gaat leiden. “We hebben voldoende alternatieven elders in Europa om de Astra te bouwen,” zegt hij in de Financial Times. “Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan die Astra in Ellesmere Port te houden. Maar als dat teveel gaat kosten dan moet ik de rest van mijn bedrijf beschermen en stoppen we er mee.” Bij de grote autofabriek in Ellesmere Port werken rond de duizend mensen terwijl toeleveranciers nog eens voor vele duizenden arbeidsplaatsen zorgen. PSA heeft nog een Britse fabriek voor bestelwagens bij Luton maar daarover heeft Tavares het in dit stadium nog niet.

Britse autosector waarschuwt Johnson voor no-deal Brexit - Automobielmanagement.nl

Britse autosector waarschuwt Johnson voor no-deal Brexit

Een no-deal Brexit, waar Groot-Brittannië onder leiding van de nieuwe premier Boris Johnson op af lijkt te stevenen, brengt het hele voortbestaan van de auto-industrie in dat land in gevaar.

Britse autosector waarschuwt Johnson voor no-deal Brexit

“We zijn hogelijk geïntegreerd met Europa en een no-deal Brexit zou leiden tot enorme tarieven en verstoringen die een grote bedreiging vormen voor de productie. Ook wordt het vertrouwen van internationale investeerders in ons land verder ondermijnd. No-deal Brexit is eenvoudigweg geen optie,” schrijft de Society of Motor Manufacturers and Traders SMMT in een persoonlijke brief aan Johnson.

De nieuwe premier is aangetreden met de belofte dat zijn land de EU op 31 oktober verlaat, ‘deal or no deal’. Hij wil dat de EU de eerdere overeenkomst grondig veranderd maar daar is die EU tot op heden niet toe bereid. Inmiddels heeft Johnson zelfs een ‘oorlogskabinet’ ingesteld van de zes meest betrokken ministers dat wekelijks de voorbereidingen voor een harde Brexit moet monitoren. Ook is er een minister benoemd die die voorbereidingen moet coördineren.

Wordt een harde Brexit alsnog vermeden, dan heeft de Britse autosector volgens de SMMT een gouden toekomst voor de boeg. “Als we de handen ineen slaan, dan kunnen we een succesverhaal neerzetten.” Die toekomst is vooral gebaseerd op elektrische auto’s, waar de regering dan wel de nodige subsidies voor moet verstrekken, inclusief voor de bouw van een gigafabriek, en ook laadinfrastructuur voor moet aanleggen. “We kunnen niet achterover leunen en we moeten de juiste business- en handelsvoorwaarden hebben om te kunnen bloeien.”

Inmiddels heeft CEO Carlos Tavares van PSA laten weten dat hij de Vauxhall (Opel) fabriek in Ellesmere Port bij Liverpool zal sluiten als een harde Brexit tot te veel problemen gaat leiden. “We hebben voldoende alternatieven elders in Europa om de Astra te bouwen,” zegt hij in de Financial Times. “Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan die Astra in Ellesmere Port te houden. Maar als dat teveel gaat kosten dan moet ik de rest van mijn bedrijf beschermen en stoppen we er mee.” Bij de grote autofabriek in Ellesmere Port werken rond de duizend mensen terwijl toeleveranciers nog eens voor vele duizenden arbeidsplaatsen zorgen. PSA heeft nog een Britse fabriek voor bestelwagens bij Luton maar daarover heeft Tavares het in dit stadium nog niet.