‘Lancia nog lang niet dood’

Opschudding in autoland: automerk Lancia is nog lang niet dood omdat de Ypsilon als warme broodjes over de toonbank gaat. Omdat Lancia sinds 2014 niet meer buiten Italië wordt verkocht, is blijkbaar het beeld ontstaan dat dit automerk op sterven na dood is. Maar de Italianen zijn nog lang niet klaar met de Ypsilon. Daardoor verkoopt Lancia zelfs beter dan Alfa Romeo. 

Lancia (bijna) best-presterende automerk in Europa

De Ypsilon is een luxe stadsauto die sinds 2011 op de markt is. Hij deelt zijn platform met de Fiat 500 en Panda. De huidige generatie is de afgelopen 8 jaar diverse malen opgefrist. Mede daardoor weet hij nog veel te bekoren: in de eerste helft van dit jaar meldden zich 34.767 kopers voor de Ypsilon. Daarmee laat Lancia zustermerk Alfa Romeo (27.702 klanten) duidelijk achter zich. Ten opzichte van de eerste helft van 2018 wist men zelfs 27,4 procent meer exemplaren van de Ypsilon te verkopen. De groei is enerzijds te danken aan het feit dat de Fiat Punto uit productie is. Voor chauvinistische Italianen die een 500 of MiTo te onpraktisch vinden (wegens het ontbreken van achterportieren) en de Panda te simpel, is er geen andere optie dan om voor de Ypsilon te opteren. De Fiat Tipo is namelijk Turks, de 500L Servisch en de 500X laat zich in de overvolle Italiaanse binnensteden veel minder makkelijk parkeren dan de Lancia. 

Anderzijds is het merk net als moeder Fiat een meester in het lanceren van speciale uitvoeringen en het verzinnen van acties, zoals de Ypsilon Black and Noir. Lancia werd door voormalig concerntopman Sergio Marchionne naar de eeuwige jachtvelden gestuurd maar de beste man ligt nu zelf op het kerkhof. Dit betekent dat er een nieuwe wind is gaan waaien bij Fiat Chrysler Automobiles (FCA) waarbij Lancia een doorstart zou mogen maken, bijvoorbeeld met een elektrisch model op basis van de nieuwe 500e. Er zou intern zelfs gesproken worden over een tweede model naast een volledig nieuwe Ypsilon. Er is veel voor te zeggen als Lancia het FCA concern blijft vertegenwoordigen in het B segment. Net als in Frankrijk worden in dat deel van de markt namelijk het gros van de verkopen gerealiseerd. 

Alfa Romeo kan dan (met de Tonale) het C segment voor zijn rekening nemen, terwijl Fiat zich nog meer dan nu het geval is kan specialiseren in het kleinste slag stadsauto’s. Het tweede Lancia model dat op de tekentafel zou staan, betreft een B segment SUV. Fiat heeft met de 500X in de betreffende prijsklasse niet echt kunnen scoren, ondanks dat het een oersolide auto is (tweedehands echt een aanrader). De Jeep Renegade is voor veel auto consumenten net even te grof Amerikaans. Lancia kan met de B segment SUV wel een perfect (en hopelijk minder prijzig) alternatief aanbieden voor de DS 3 Crossback. Die kan natuurlijk ook buiten Italië verkocht gaan worden. Welkom terug Lancia! (Toralt Deinum, Autointernationaal)

Reacties

Wat zou dat een goed nieuws zijn met nieuwe Lancia producten en een prestigieus merk terug in NL., en heel goed om bij alle FCA dealers zo’n nieuwe Lancia naast de Alfa Romeo lijn te zetten. Uit mijn tijden met Lancia werkte dat ook het beste naast Saab, en deden we zo’n 3500 Lancia’s…, niet meer want exclusief moet je blijven. Prettig dat John Elkann er anders over denkt dan Marchionne heeft gedaan.

Geplaatst door: Han Akersloot op

[…] Lees ook: Lancia nog lang niet dood […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Lancia vijftig jaar onderdeel van Fiat op
‘Lancia nog lang niet dood’ - Automobielmanagement.nl

‘Lancia nog lang niet dood’

Opschudding in autoland: automerk Lancia is nog lang niet dood omdat de Ypsilon als warme broodjes over de toonbank gaat. Omdat Lancia sinds 2014 niet meer buiten Italië wordt verkocht, is blijkbaar het beeld ontstaan dat dit automerk op sterven na dood is. Maar de Italianen zijn nog lang niet klaar met de Ypsilon. Daardoor verkoopt Lancia zelfs beter dan Alfa Romeo. 

Lancia (bijna) best-presterende automerk in Europa

De Ypsilon is een luxe stadsauto die sinds 2011 op de markt is. Hij deelt zijn platform met de Fiat 500 en Panda. De huidige generatie is de afgelopen 8 jaar diverse malen opgefrist. Mede daardoor weet hij nog veel te bekoren: in de eerste helft van dit jaar meldden zich 34.767 kopers voor de Ypsilon. Daarmee laat Lancia zustermerk Alfa Romeo (27.702 klanten) duidelijk achter zich. Ten opzichte van de eerste helft van 2018 wist men zelfs 27,4 procent meer exemplaren van de Ypsilon te verkopen. De groei is enerzijds te danken aan het feit dat de Fiat Punto uit productie is. Voor chauvinistische Italianen die een 500 of MiTo te onpraktisch vinden (wegens het ontbreken van achterportieren) en de Panda te simpel, is er geen andere optie dan om voor de Ypsilon te opteren. De Fiat Tipo is namelijk Turks, de 500L Servisch en de 500X laat zich in de overvolle Italiaanse binnensteden veel minder makkelijk parkeren dan de Lancia. 

Anderzijds is het merk net als moeder Fiat een meester in het lanceren van speciale uitvoeringen en het verzinnen van acties, zoals de Ypsilon Black and Noir. Lancia werd door voormalig concerntopman Sergio Marchionne naar de eeuwige jachtvelden gestuurd maar de beste man ligt nu zelf op het kerkhof. Dit betekent dat er een nieuwe wind is gaan waaien bij Fiat Chrysler Automobiles (FCA) waarbij Lancia een doorstart zou mogen maken, bijvoorbeeld met een elektrisch model op basis van de nieuwe 500e. Er zou intern zelfs gesproken worden over een tweede model naast een volledig nieuwe Ypsilon. Er is veel voor te zeggen als Lancia het FCA concern blijft vertegenwoordigen in het B segment. Net als in Frankrijk worden in dat deel van de markt namelijk het gros van de verkopen gerealiseerd. 

Alfa Romeo kan dan (met de Tonale) het C segment voor zijn rekening nemen, terwijl Fiat zich nog meer dan nu het geval is kan specialiseren in het kleinste slag stadsauto’s. Het tweede Lancia model dat op de tekentafel zou staan, betreft een B segment SUV. Fiat heeft met de 500X in de betreffende prijsklasse niet echt kunnen scoren, ondanks dat het een oersolide auto is (tweedehands echt een aanrader). De Jeep Renegade is voor veel auto consumenten net even te grof Amerikaans. Lancia kan met de B segment SUV wel een perfect (en hopelijk minder prijzig) alternatief aanbieden voor de DS 3 Crossback. Die kan natuurlijk ook buiten Italië verkocht gaan worden. Welkom terug Lancia! (Toralt Deinum, Autointernationaal)

Reacties

Wat zou dat een goed nieuws zijn met nieuwe Lancia producten en een prestigieus merk terug in NL., en heel goed om bij alle FCA dealers zo’n nieuwe Lancia naast de Alfa Romeo lijn te zetten. Uit mijn tijden met Lancia werkte dat ook het beste naast Saab, en deden we zo’n 3500 Lancia’s…, niet meer want exclusief moet je blijven. Prettig dat John Elkann er anders over denkt dan Marchionne heeft gedaan.

Geplaatst door: Han Akersloot op

[…] Lees ook: Lancia nog lang niet dood […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Lancia vijftig jaar onderdeel van Fiat op