Door de bar slechte maand april, toen veel fabrieken tijdelijk dicht gingen omdat verwacht werd dat Brexit op 30 maart zou gebeuren, komt de daling over het eerste halfjaar uit op ruim 20 procent. Van de nieuwe auto’s waren er juni nog altijd 90.788 bestemd voor de export, dat is dus ruim 80 procent van de totale productie. Zes op de tien van die wagens gaat naar andere EU-landen maar die exportstroom lag wel 15 procent lager dan in juni 2018. Verder nam de uitvoer naar China met meer dan de helft af en stortte de export naar Turkije met ruim 90 procent in.

De aanhoudende onzekerheid over Brexit, die de laatste week nog verergerd is doordat premier Johnson op een no-deal uittocht uit de EU lijkt af te stevenen, heeft er ook toe geleid dat de investeringen in Britse autofabrieken nagenoeg zijn opgedroogd. In de eerste zes maanden van dit jaar hebben de fabrikanten voor niet meer dan 100 miljoen euro aan nieuwe plannen aangekondigd terwijl in vorige jaren gemiddeld bijna drie miljard euro per jaar in het VK werd gespendeerd. Tegelijk is het wel zo dat de fabrikanten al meer dan 330 miljoen euro hebben uitgegeven aan noodplannen voor wanneer Brexit wel plaatsvindt.