Schaeffler voorspelt dat de autoproductie in de wereld dit jaar vier procent lager uit zal komen dan in 2018, één van de somberste voorspellingen tot nu toe. De sinds begin dit jaar verslechterde marktomstandigheden, met name in China en Europa, maken een neerwaartse bijstelling van de verwachtingen voor dit jaar dan ook noodzakelijk. De omzet staat bovendien onder druk doordat enkele grote afnemers hun bestellingen hebben verminderd.

“De omgeving is voor de rest van dit jaar met grote risico’s bezwaard,” denkt CEO Klaus Rosenfeld. In het tweede kwartaal is de brutowinst bij Schaeffler Gruppe met 253 miljoen euro al 129 miljoen lager uitgekomen dan een jaar eerder, een daling met 33 procent. De omzet kwam nog geen procent lager uit op 3,604 miljard euro. De brutomarge voor buitengewone posten kwam daarmee uit op 7,9 procent terwijl dat vorig jaar nog 11,1 procent was. Ondanks de vele technologische uitdagingen draaide Schaeffler ook het investeringsquotum flink terug.

Rosenfeld tekent bij die cijfers wel aan dat het aantal opdrachten rond elektro-mobiliteit sterk in de lift zit. Voor heel 2019 mikt de groep nu op een marge tussen de zeven en acht procent, een vol procentpunt lager dan tot nu toe werd voorzien.