BMW Groep en Great Wall, in Europa nog bekend van de mislukte overnamepoging van Fiat Chrysler Automobiles, kondigden vorig jaar juni aan een gezamenlijke joint-venture Spotlight Automotive Ltd op te zetten voor elektrische Mini’s en andere EV’s. BMW noemde dat toen ‘een belangrijke stap in de strategische ontwikkeling van Mini. De Duitse groep kondigde overigens tegelijkertijd verdere samenwerking aan met Brilliance en de Chinese zoekmachine Baidu.

Maar de plannen met Great Wall leiden tot nu toe tot niets, aldus Duitse media. Eén van de grootste problemen is dat de Chinezen de nadruk leggen op goedkope auto’s terwijl de Duitsers de eigen eisen op het gebied van kwaliteit en veiligheid niet op willen geven. Daarbij komt nog dat BMW steeds meer twijfelt of het voorlopig wel moet investeren in een nieuwe EV-fabriek in China nu de markt daar duidelijk stagneert.

BMW heeft ook dichter bij huis kopzorgen over de elektrische BMW. Die moet, zoals is aangekondigd, gebouwd worden in het Engelse Oxford. De productie daar zou moeten beginnen op 1 november, precies één dag nadat Groot-Brittannië volgens premier Boris Johnson de EU moet verlaten ‘deal or no deal’. Zowel in Londen als in Brussel wordt er steeds meer rekening mee gehouden dat dat een harde Brexit wordt met alle mogelijke verstoringen voor de autosector van dien. Projectleider Elena Eder van Mini maakt zich voorlopig geen zorgen: ‘’We praten er nu al zo lang over dat we op alle eventualiteiten zijn voorbereid.’’