De huidige CEO van Ford Jim Hackett wil best toegeven dat Tesla en haar CEO Elon Musk de autowereld aardig opschudden maar uiteindelijk komt de eer voor de ‘greatest disruptor’ toch echt toe aan Hacketts eigen illustere voorganger. Toen de T-Ford in 1908 voor het eerst op de weg kwam reden er in de VS 200.000 auto’s rond. Toen er in 1927 een eind kwam aan de productie van de T-Ford in 1927 waren dat er 20 miljoen, rekent de huidige Ford-baas voor. “Model T schudde niet alleen de auto-industrie door elkaar maar eigenlijk alles in Amerika. Het leidde tot motels, parkeerterreinen, benzinestations, snelwegen en files. Die ene, betaalbare ruige machine heeft het Amerikaanse landschap letterlijk voor eens en altijd veranderd.”

Kijkend naar het heden en de toekomst is ook Hackett ervan overtuigd dat de autowereld voor de volgende ingrijpende opschudding staat: “In de toekomst zijn auto’s elektrisch. Ze rijden automatisch. De mensen die er gebruik van maken hebben er mogelijk nooit één zelf, ze delen ze. Maar dat alles betekent niet dat Tesla die toekomst bepaalt. Klaar staan betekent, zoals we zeggen, een samenkomen van dingen die precies goed moeten zijn. Het is niet alleen technologie. In dit geval moet je een industrieel model hebben. Ford is daar erg goed in.”

Hackett wijst er daarbij en-passant op dat het 12 uur kostte om een T-Ford te bouwen maar dat Ford nu elke 53 seconden een F-150 van de band laat rollen.