Eén van de vier fabrieken gaat dicht, een andere wordt verkocht. De mogelijkheid bestaat dat Dongfeng ook af wil van haar aandelenbelang van ruim 12 procent in PSA. 

PSA zag haar verkopen in China in het eerste halfjaar met 62 procent kelderen naar net 251.700 auto’s. Die dalende lijn is na een piek van 731.000 verkochte auto’s in 2014 al jaren aan de gang waardoor ook de verliezen oplopen. Vorig jaar alleen al zouden de Fransen 300 miljoen euro op de Chinese activiteiten hebben moeten toeleggen. Daarom heeft topman Carlos Tavares besloten in te grijpen, aldus een intern document dat is gelekt naar Reuters.

Tavares’ Chinese collega Zhu Yanfeng zou ook akkoord zijn gegaan met die ingrepen. Een woordvoerder in Parijs wil de berichten niet bevestigen: “Wij werken samen met onze partners om de prestaties van onze gezamenlijke activiteiten in China te verbeteren.” Een andere bron meldt echter dat PSA er zelfs over denkt om zich helemaal terug te trekken van de Chinese markt.

De berichten komen een week nadat bekend werd dat ook de samenwerking van BMW met het Chinese Great Wall Motors spaak dreigt te lopen. Hier zijn al bij de eerste gesprekken over de uitwerking culturele en andere geschillen gerezen, is in Duitsland gemeld. Ook BMW heeft nog niet op die verhalen gereageerd.