DAF gestraft voor levering trucks aan Iran

DAF-moederbedrijf Paccar moet ruim 1,7 miljoen dollar (zo’n 1,5 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers) betalen wegens levering van trucks aan Iran. Het betreft geen boete, maar een schikking met de Amerikaanse autoriteiten. Het gaat om 63 DAF-voertuigen die 4,8 miljoen euro opleverden.

DAF gestraft voor levering trucks aan Iran

De verkopen vonden plaats tussen oktober 2013 en februari 2015. Toen waren echter sancties van kracht tegen Iran. Levering van trucks was daarom niet toegestaan. Toch gebeurde dit wel. DAF leverde niet direct aan bedrijven in Iran, maar via diverse tussenschakels.

Twee identieke orders

Zo was er een dealerbedrijf uit Hamburg dat een order plaatste voor 51 vrachtwagens, die zouden worden geleverd aan een Iraans bedrijf. Toen deze dealer te horen kreeg van DAF dat levering aan Iran niet was toegestaan, plaatste hij dezelfde dag een order die vrijwel identiek was, maar dan voor een bedrijf in Rusland.

Ook waren er enkele andere transacties waarbij de voertuigen via diverse schakels uiteindelijk in Iran terecht kwamen. Volgens de Amerikaanse autoriteiten had DAF moeten of kunnen weten dat de trucks bestemd waren voor het Aziatische land.

Ontslagen

Het te betalen bedrag had aanmerkelijk hoger uit kunnen vallen, maar DAF heeft zich volgens de autoriteiten van zijn goede kant laten zien. Zo zijn medewerkers ontslagen die fouten hebben gemaakt in deze zaak. Ook is meer geïnvesteerd in de compliance, zowel door het aanstellen van een compliance manager als door het verscherpen van het beleid.

DAF gestraft voor levering trucks aan Iran - Automobielmanagement.nl

DAF gestraft voor levering trucks aan Iran

DAF-moederbedrijf Paccar moet ruim 1,7 miljoen dollar (zo’n 1,5 miljoen euro, tegen huidige wisselkoers) betalen wegens levering van trucks aan Iran. Het betreft geen boete, maar een schikking met de Amerikaanse autoriteiten. Het gaat om 63 DAF-voertuigen die 4,8 miljoen euro opleverden.

DAF gestraft voor levering trucks aan Iran

De verkopen vonden plaats tussen oktober 2013 en februari 2015. Toen waren echter sancties van kracht tegen Iran. Levering van trucks was daarom niet toegestaan. Toch gebeurde dit wel. DAF leverde niet direct aan bedrijven in Iran, maar via diverse tussenschakels.

Twee identieke orders

Zo was er een dealerbedrijf uit Hamburg dat een order plaatste voor 51 vrachtwagens, die zouden worden geleverd aan een Iraans bedrijf. Toen deze dealer te horen kreeg van DAF dat levering aan Iran niet was toegestaan, plaatste hij dezelfde dag een order die vrijwel identiek was, maar dan voor een bedrijf in Rusland.

Ook waren er enkele andere transacties waarbij de voertuigen via diverse schakels uiteindelijk in Iran terecht kwamen. Volgens de Amerikaanse autoriteiten had DAF moeten of kunnen weten dat de trucks bestemd waren voor het Aziatische land.

Ontslagen

Het te betalen bedrag had aanmerkelijk hoger uit kunnen vallen, maar DAF heeft zich volgens de autoriteiten van zijn goede kant laten zien. Zo zijn medewerkers ontslagen die fouten hebben gemaakt in deze zaak. Ook is meer geïnvesteerd in de compliance, zowel door het aanstellen van een compliance manager als door het verscherpen van het beleid.