Oud Audi-baas Stadler kan – weer – achter de tralies belanden

Oud Audi-baas Rupert Stadler wordt door de officier van justitie in München verantwoordelijk gehouden voor het sjoemelen met de uitstoot van 120.000 auto’s. 

Oud Audi-baas Stadler kan – weer - achter de tralies belanden

Dat heeft volgens justitie een totale schade veroorzaakt van 27,5 miljoen euro. Neemt de rechter die aanklacht over, dan belandt Stadler zo goed als zeker voor geruime tijd achter de tralies. Stadler werd in juni vorig jaar, toen hij nog CEO van Audi was, gearresteerd wegens zijn rol in dieselgate. Hij verbleef vier maanden onder voorarrest in de cel om te voorkomen dat hij de kans zou krijgen tijdens het onderzoek bewijsmateriaal te vernietigen. 

De officier van justitie rekent hem nu per auto niet meer dan 230 euro schade aan, inclusief de kosten van het terugroepen om de software opnieuw te programmeren, maar vanwege het aantal betrokken wagens loopt de totale rekening op tot 27,5 miljoen. Stadler zelf heeft steeds volgehouden dat hij niet van te voren op de hoogte was van het gesjoemel en daarom onschuldig is. Hij werd uiteindelijk in oktober vorig jaar door de Raad van Bestuur van Volkswagen AG ontslagen als CEO van Audi en vervangen door de Nederlander Bram Schot.

Oud Audi-baas Stadler kan – weer – achter de tralies belanden - Automobielmanagement.nl

Oud Audi-baas Stadler kan – weer – achter de tralies belanden

Oud Audi-baas Rupert Stadler wordt door de officier van justitie in München verantwoordelijk gehouden voor het sjoemelen met de uitstoot van 120.000 auto’s. 

Oud Audi-baas Stadler kan – weer - achter de tralies belanden

Dat heeft volgens justitie een totale schade veroorzaakt van 27,5 miljoen euro. Neemt de rechter die aanklacht over, dan belandt Stadler zo goed als zeker voor geruime tijd achter de tralies. Stadler werd in juni vorig jaar, toen hij nog CEO van Audi was, gearresteerd wegens zijn rol in dieselgate. Hij verbleef vier maanden onder voorarrest in de cel om te voorkomen dat hij de kans zou krijgen tijdens het onderzoek bewijsmateriaal te vernietigen. 

De officier van justitie rekent hem nu per auto niet meer dan 230 euro schade aan, inclusief de kosten van het terugroepen om de software opnieuw te programmeren, maar vanwege het aantal betrokken wagens loopt de totale rekening op tot 27,5 miljoen. Stadler zelf heeft steeds volgehouden dat hij niet van te voren op de hoogte was van het gesjoemel en daarom onschuldig is. Hij werd uiteindelijk in oktober vorig jaar door de Raad van Bestuur van Volkswagen AG ontslagen als CEO van Audi en vervangen door de Nederlander Bram Schot.