Belgische toeleveranciers zien omzet flink krimpen

Belgische toeleveranciers aan de auto-industrie hebben hun omzet in de eerste jaarhelft met vijftien procent zien teruglopen. Bij de rond de 130 toeleverende bedrijven van vijftig werknemers of meer die samen aan 13.000 mensen werk bieden is echter nog geen sprake van een terugloop van die vaste werkgelegenheid, meldt de technologiefederatie Agoria. 

Belgische toeleveranciers zien omzet flink krimpen

De onheilsberichten uit de automobielsector stapelen zich de laatste weken op, aldus Agoria. In het eerste halfjaar is de autoproductie in Europa met meer dan zes procent gezakt, wereldwijd met bijna zeven procent. “We noteren een vrij forse daling van vijftien procent bij de Belgische toeleveranciers die op de internationale markt actief zijn. Acht op de tien bedrijven zijn betrokken”, zegt Ben van Roose, manager manufacturing bij Agoria. 

“De automobielsector kampt met een opeenstapeling van problemen. De nieuwe emissienormen hebben voor een vertraging gezorgd op het gebied van homologatie bij de moederbedrijven, mensen twijfelen of ze een benzine- of dieselwagen zouden kopen, de impact van een mogelijke Brexit, de Amerikaans-Chinese tweestrijd…”, zegt Van Roose. In België houden de voertuigfabrikanten zelf tot nu toe echter goed stand. “Zowel bij Audi Brussels als bij Volvo in Gent bouwen ze vandaag dan ook nieuwe modellen. Het management was vooruitziend en wist dat ze hun plant moesten ombouwen in de toekomst. Zij hebben zich voorbereid op de modellen van de toekomst. Zij hebben hun fabriek binnen hun moederbedrijven kunnen verkopen als diegene die investeringen verdienen”, aldus Van Roose.

Belgische toeleveranciers zien omzet flink krimpen - Automobielmanagement.nl

Belgische toeleveranciers zien omzet flink krimpen

Belgische toeleveranciers aan de auto-industrie hebben hun omzet in de eerste jaarhelft met vijftien procent zien teruglopen. Bij de rond de 130 toeleverende bedrijven van vijftig werknemers of meer die samen aan 13.000 mensen werk bieden is echter nog geen sprake van een terugloop van die vaste werkgelegenheid, meldt de technologiefederatie Agoria. 

Belgische toeleveranciers zien omzet flink krimpen

De onheilsberichten uit de automobielsector stapelen zich de laatste weken op, aldus Agoria. In het eerste halfjaar is de autoproductie in Europa met meer dan zes procent gezakt, wereldwijd met bijna zeven procent. “We noteren een vrij forse daling van vijftien procent bij de Belgische toeleveranciers die op de internationale markt actief zijn. Acht op de tien bedrijven zijn betrokken”, zegt Ben van Roose, manager manufacturing bij Agoria. 

“De automobielsector kampt met een opeenstapeling van problemen. De nieuwe emissienormen hebben voor een vertraging gezorgd op het gebied van homologatie bij de moederbedrijven, mensen twijfelen of ze een benzine- of dieselwagen zouden kopen, de impact van een mogelijke Brexit, de Amerikaans-Chinese tweestrijd…”, zegt Van Roose. In België houden de voertuigfabrikanten zelf tot nu toe echter goed stand. “Zowel bij Audi Brussels als bij Volvo in Gent bouwen ze vandaag dan ook nieuwe modellen. Het management was vooruitziend en wist dat ze hun plant moesten ombouwen in de toekomst. Zij hebben zich voorbereid op de modellen van de toekomst. Zij hebben hun fabriek binnen hun moederbedrijven kunnen verkopen als diegene die investeringen verdienen”, aldus Van Roose.