China heeft de nieuwe heffing aangekondigd in reactie op de tweet van president Trump om nog eens honderden miljarden aan Chinese producten met zulke tarieven te treffen.

BMW en Daimler

De heffingen komen vooral hard aan bij autofabrikanten die in de VS auto’s bouwen voor de Chinese markt. Vorig jaar werden er in China zo’n 230.000 uit de VS afkomstige auto’s verkocht. Bijna 60 procent kwam van de Amerikaanse fabrieken van BMW en Daimler, 20 procent van Ford en 7 procent van Tesla. De meeste andere grote automerken verkopen wel veel auto’s in China maar bouwen die daar meestal zelf in gezamenlijke fabrieken met Chinese collega’s.

Tesla

Volgens een Amerikaans overzicht ging het bij de export vorig jaar om 53.000 BMW X5’s, 38.900 Mercedessen GLE of GLS, 16.400 Lincolns van Ford, 10.800 Tesla Model X’en, 10.300 Ford Explorers alsmede 15.100 Nissan Pathfinders. Voor alle andere merken of modellen gaat het om kleinere aantallen. Tesla denkt de export naar China dit jaar overigens wel minstens te verdubbelen met de op gang gekomen aanvoer van de Model 3. Die auto moet vanaf eind dit jaar uit de fabriek in Shanghai komen waar Tesla momenteel de laatste hand aan legt.