Die sprong bij Mercedes-Benz is ook zo goed als de enige reden dat de Belgische autoverkopen in die maand opeens weer een flinke groei van 5,5 procent vertoonden, ondanks het feit dat juli 2018 al een topmaand was geweest.

Die beschuldiging staat in de Belgische zakenkrant De Tijd. Volgens Mercedes-Benz is het succes te danken aan de grote vraag naar haar compacte modellen maar De Tijd stelt dat er meer achter zit. Dat heeft te maken met de nieuwe Europese uitstoottest WLTP die op 1 september vorig jaar van kracht werd. De EU stond de autofabrikanten daarbij toe nog één jaar, dus tot zondag, 10 procent van hun jaarvolume te verkopen aan auto’s die nog voldeden aan de oude NEDC-regels. 

“Autobouwers probeerden hun resterende NEDC-voorraad voor zondag kwijt te raken, wat niet altijd lukte. Daardoor moesten sommige constructeurs hun NEDC-restanten zelf inschrijven, om die na 1 september met forse kortingen als occasion te verkopen. Alles wijst erop dat Mercedes dat massaal heeft gedaan,” stelt De Tijd. Een kwart van de nieuwe Mercedessen werd immers ingeschreven op het adres van de importeur in Brussel. Dat gebeurt meer in België maar opmerkelijk is wel dat het aantal eigen inschrijvingen bij Mercedes-Benz acht keer zo hoog lag als bij BMW, voegt de krant er aan toe.