“Aftersales is al geruime tijd een belangrijke bron die de winst van Volkswagen Groep ondersteunt. Gezien de overgang naar elektrische mobiliteit en digitalisering werken we er hard aan om ervoor te zorgen dat dat ook in de toekomst het geval zal blijven,” zegt verkoopdirecteur Christian Dahlheim. De opkomst van elektrische auto’s heeft in principe negatieve gevolgen voor bedrijven als de VW Groep omdat dat soort auto’s minder onderhoud en reparaties nodig hebben. VW denkt dat echter grotendeels op te kunnen vangen doordat het aantal VW’s op de weg verder toeneemt. De Duitse groep gaat er van uit dat er over een jaar of tien rond de 150 miljoen van haar auto’s rondrijden, half zo veel als momenteel. Tien tot vijftien procent daarvan zal dan, volgens de huidige verwachtingen, elektrisch zijn. 

VW hoopt voor de meeste van die auto’s zelf het onderhoud en de service te verzorgen. Dat is vooral interessant omdat originele onderdelen, die een groot deel van de aftersales omzet vertegenwoordigen, een relatief hoge marge opleveren en dus uit oogpunt van bedrijfsvoering hoogst interessant zijn. De groep denkt dat alles vooral te bereiken door haar klanten tevreden te houden zodat ze trouw blijven aan hun VW-servicepunt. De service daar moet ook zo efficiënt en klantvriendelijk mogelijk zijn, met digitale waarschuwingen en informatie en minder administratieve rompslomp bij het boeken van een afspraak of weer ophalen van de auto.