‘BMW heeft nieuwe autofabriek in Europa nodig’

“De automarkt zal de komende tijd niet stagneren maar met één tot twee procent per jaar groeien. Op basis van de modellen planning verwachten we voor BMW een groei van twee tot drie procent. Dat betekent dat we twee nieuwe fabrieken nodig hebben, één in Europa en één in China.”

BMW verkoopt meer modellen met hoge marge

Die optimistische uitspraken doet Manfred Schoch, voorzitter van de centrale ondernemingsraad bij BMW en als zodanig ook vice-voorzitter van de Raad van Toezicht. Op basis van zijn voorspellingen zal BMW de productie binnen een paar jaar met een-vijfde op moeten voeren om aan de vraag te kunnen voldoen. BMW bouwt momenteel rond de 2,5 miljoen voertuigen per jaar maar dat moet in de visie van Schoch naar drie miljoen. Of een al geplande fabriek in Hongarije daarbij de nieuwe voor Europa is, laat hij verder in het midden.

Schoch voegt daaraan toe dat de opkomst van elektrische auto’s het wel noodzakelijk maakt om bestaande fabrieken om te bouwen. Zo moet de fabriek in München geschikt worden gemaakt voor de i4 waardoor die vestiging vier maanden stil komt te liggen. “We moeten die fabrieken daarvoor klaar maken anders krijgen we hier net zulke ruïnes als in Detroit.”

‘BMW heeft nieuwe autofabriek in Europa nodig’ - Automobielmanagement.nl

‘BMW heeft nieuwe autofabriek in Europa nodig’

“De automarkt zal de komende tijd niet stagneren maar met één tot twee procent per jaar groeien. Op basis van de modellen planning verwachten we voor BMW een groei van twee tot drie procent. Dat betekent dat we twee nieuwe fabrieken nodig hebben, één in Europa en één in China.”

BMW verkoopt meer modellen met hoge marge

Die optimistische uitspraken doet Manfred Schoch, voorzitter van de centrale ondernemingsraad bij BMW en als zodanig ook vice-voorzitter van de Raad van Toezicht. Op basis van zijn voorspellingen zal BMW de productie binnen een paar jaar met een-vijfde op moeten voeren om aan de vraag te kunnen voldoen. BMW bouwt momenteel rond de 2,5 miljoen voertuigen per jaar maar dat moet in de visie van Schoch naar drie miljoen. Of een al geplande fabriek in Hongarije daarbij de nieuwe voor Europa is, laat hij verder in het midden.

Schoch voegt daaraan toe dat de opkomst van elektrische auto’s het wel noodzakelijk maakt om bestaande fabrieken om te bouwen. Zo moet de fabriek in München geschikt worden gemaakt voor de i4 waardoor die vestiging vier maanden stil komt te liggen. “We moeten die fabrieken daarvoor klaar maken anders krijgen we hier net zulke ruïnes als in Detroit.”