Doek valt voor Fiat 500 in Amerika

Fiat heeft besloten de 500 van de Amerikaanse markt terug te trekken. De huidige voorraad is nog voldoende tot half volgend jaar maar daarna is er geen nieuwe Fiat 500 meer te koop. De Fiat 500X en Fiat 500L blijven voorlopig wel in de showroom.

De Fiat 500 is het slachtoffer van de nog altijd aanzwellende vraag naar grote auto’s bij de Amerikanen. “We zien dat concurrenten en consumenten het segment kleine wagens de rug toekeren,’’ aldus Fiat Chrysler Automobiles in een verklaring.

In 2011, nadat Fiat  in de VS terugkeerde na de fusie met Chrysler, verkochten de Italianen er bijna 44.000 auto’s maar vorig jaar bedroeg dat nog maar 15.500. In de eerste helft van dit jaar werden er nog eens een kwart minder verkocht dan een jaar eerder.

De 500 werd tot nu toe voor de Amerikaanse markt gebouwd in een fabriek in het Mexicaanse Toluca waar ook de Jeep Compass van de band rolt. Met het verdwijnen van het belangrijkste model is de toekomst van Fiat in de VS onzeker geworden.

Analist Karl Brauer: “Het was hun belangrijkste model, die ook het merk als zodanig vertegenwoordigde. Met de Fiat 500 werd Fiat opnieuw op de Amerikaanse markt gelanceerd. Ondanks de gestaag dalende verkopen bleef dat model wel een sleutelrol vervullen voor het merk Fiat en het imago daarvan.”

Doek valt voor Fiat 500 in Amerika - Automobielmanagement.nl

Doek valt voor Fiat 500 in Amerika

Fiat heeft besloten de 500 van de Amerikaanse markt terug te trekken. De huidige voorraad is nog voldoende tot half volgend jaar maar daarna is er geen nieuwe Fiat 500 meer te koop. De Fiat 500X en Fiat 500L blijven voorlopig wel in de showroom.

De Fiat 500 is het slachtoffer van de nog altijd aanzwellende vraag naar grote auto’s bij de Amerikanen. “We zien dat concurrenten en consumenten het segment kleine wagens de rug toekeren,’’ aldus Fiat Chrysler Automobiles in een verklaring.

In 2011, nadat Fiat  in de VS terugkeerde na de fusie met Chrysler, verkochten de Italianen er bijna 44.000 auto’s maar vorig jaar bedroeg dat nog maar 15.500. In de eerste helft van dit jaar werden er nog eens een kwart minder verkocht dan een jaar eerder.

De 500 werd tot nu toe voor de Amerikaanse markt gebouwd in een fabriek in het Mexicaanse Toluca waar ook de Jeep Compass van de band rolt. Met het verdwijnen van het belangrijkste model is de toekomst van Fiat in de VS onzeker geworden.

Analist Karl Brauer: “Het was hun belangrijkste model, die ook het merk als zodanig vertegenwoordigde. Met de Fiat 500 werd Fiat opnieuw op de Amerikaanse markt gelanceerd. Ondanks de gestaag dalende verkopen bleef dat model wel een sleutelrol vervullen voor het merk Fiat en het imago daarvan.”