Fusie tussen Renault en FCA definitief van tafel

Het aanbod van Fiat Chrysler Automobiles om te fuseren met Renault is ‘een ding van het verleden’. “We praten niet met elkaar, dat is verleden tijd, het aanbod lag op tafel maar dat is niet langer het geval. We vinden dat echter wel jammer,’’ aldus CEO Thierry Bolloré aan de vooravond van de Autoshow van Frankfurt.

Volgens Bolloré vindt FCA het op haar beurt ook jammer dat het nu geen gebruik kan maken van de module-architectuur waar de alliantie van Renault en Nissan mee werkt. Voor Renault is de hoogste prioriteit nu het herstel bij partner Nissan. “Een alliantie kan alleen gezond zijn als alle partners ook gezond zijn,’’ denkt Bolloré. Hij gaf verder geen commentaar op het aftreden van topman Hiroto Saikawa van die Japanse partner dat maandag werd aangekondigd. “Dat is een zaak voor de Raad van Bestuur van Nissan.”

Renault is met een belang van 43 procent groot-aandeelhouder van Nissan en kon in dat kader de laatste jaren honderden miljoenen dividend als winst boeken. Afgelopen jaar kelderde de winst bij de Japanners wat de cijfers van Renault een flinke tik gaf. Wel duidelijk is dat zowel Renault als Nissan de alliantie op een andere leest willen schoeien zodra de Japanse partner er weer bovenop is.

Fusie tussen Renault en FCA definitief van tafel - Automobielmanagement.nl

Fusie tussen Renault en FCA definitief van tafel

Het aanbod van Fiat Chrysler Automobiles om te fuseren met Renault is ‘een ding van het verleden’. “We praten niet met elkaar, dat is verleden tijd, het aanbod lag op tafel maar dat is niet langer het geval. We vinden dat echter wel jammer,’’ aldus CEO Thierry Bolloré aan de vooravond van de Autoshow van Frankfurt.

Volgens Bolloré vindt FCA het op haar beurt ook jammer dat het nu geen gebruik kan maken van de module-architectuur waar de alliantie van Renault en Nissan mee werkt. Voor Renault is de hoogste prioriteit nu het herstel bij partner Nissan. “Een alliantie kan alleen gezond zijn als alle partners ook gezond zijn,’’ denkt Bolloré. Hij gaf verder geen commentaar op het aftreden van topman Hiroto Saikawa van die Japanse partner dat maandag werd aangekondigd. “Dat is een zaak voor de Raad van Bestuur van Nissan.”

Renault is met een belang van 43 procent groot-aandeelhouder van Nissan en kon in dat kader de laatste jaren honderden miljoenen dividend als winst boeken. Afgelopen jaar kelderde de winst bij de Japanners wat de cijfers van Renault een flinke tik gaf. Wel duidelijk is dat zowel Renault als Nissan de alliantie op een andere leest willen schoeien zodra de Japanse partner er weer bovenop is.