Mini-fabriek twee dagen dicht wegens Brexit

De Mini-fabriek in het Britse Oxford wordt op 31 oktober en 1 november stopgezet. Volgens de huidige plannen verlaat Groot-Brittannië op 31 oktober de Europese Unie zonder dat er een deal is over de toekomstige handelsrelaties. Mini-eigenaar BMW Groep vreest dat dat tot verstoringen kan leiden, met name in de aanvoer van onderdelen uit Duitsland of andere Europese landen, en neemt daarom het zekere voor het onzekere.

No-deal Brexit catastrofe voor autowereld

Financieel directeur Nicolas Peter vreest dat in de Britse fabriek geproduceerde Mini’s mogelijk ook duurder moeten worden. “No deal betekent naar alle waarschijnlijk, dat er vanaf 1 november heffingen komen. Dat zou betekenen dat we de prijzen van producten die in Groot-Brittannië worden gemaakt voor andere landen hoogstwaarschijnlijk moeten verhogen. Duurdere auto’s heeft gevolgen voor het volume dat je kan verkopen en zou uiteindelijk leiden tot het verminderen van het aantal in Oxford gebouwde auto’s.”

BMW Groep heeft al eerder gewaarschuwd dat een no-deal Brexit gevolgen kan hebben voor de werkgelegenheid van de 4.500 man die in de Britse fabriek werken. De Mini-fabriek lag rond de ‘vorige’ Brexit-datum eind maart ook al een paar dagen stil. Om die reden krijgen de werknemers de twee komende vrije dagen niet doorbetaald.

PSA stopt investeringen

Verder heeft PSA de investeringen in haar grote Vauxhall (Opel) fabriek in Ellesmere Port voorlopig stopgezet. CEO Carlos Tavares vindt dat er eerst een deal moet komen tussen de EU en Groot-Brittannië: ‘’Twee treinen met volle snelheid op elkaar af laten stormen alleen maar om te laten zien hoe sterk je wel bent lijkt me niet de juiste benadering.’’ Komt er geen deal, dan houdt PSA alle opties voor Ellesmere Port open, inclusief sluiting van die fabriek.

Mini-fabriek twee dagen dicht wegens Brexit - Automobielmanagement.nl

Mini-fabriek twee dagen dicht wegens Brexit

De Mini-fabriek in het Britse Oxford wordt op 31 oktober en 1 november stopgezet. Volgens de huidige plannen verlaat Groot-Brittannië op 31 oktober de Europese Unie zonder dat er een deal is over de toekomstige handelsrelaties. Mini-eigenaar BMW Groep vreest dat dat tot verstoringen kan leiden, met name in de aanvoer van onderdelen uit Duitsland of andere Europese landen, en neemt daarom het zekere voor het onzekere.

No-deal Brexit catastrofe voor autowereld

Financieel directeur Nicolas Peter vreest dat in de Britse fabriek geproduceerde Mini’s mogelijk ook duurder moeten worden. “No deal betekent naar alle waarschijnlijk, dat er vanaf 1 november heffingen komen. Dat zou betekenen dat we de prijzen van producten die in Groot-Brittannië worden gemaakt voor andere landen hoogstwaarschijnlijk moeten verhogen. Duurdere auto’s heeft gevolgen voor het volume dat je kan verkopen en zou uiteindelijk leiden tot het verminderen van het aantal in Oxford gebouwde auto’s.”

BMW Groep heeft al eerder gewaarschuwd dat een no-deal Brexit gevolgen kan hebben voor de werkgelegenheid van de 4.500 man die in de Britse fabriek werken. De Mini-fabriek lag rond de ‘vorige’ Brexit-datum eind maart ook al een paar dagen stil. Om die reden krijgen de werknemers de twee komende vrije dagen niet doorbetaald.

PSA stopt investeringen

Verder heeft PSA de investeringen in haar grote Vauxhall (Opel) fabriek in Ellesmere Port voorlopig stopgezet. CEO Carlos Tavares vindt dat er eerst een deal moet komen tussen de EU en Groot-Brittannië: ‘’Twee treinen met volle snelheid op elkaar af laten stormen alleen maar om te laten zien hoe sterk je wel bent lijkt me niet de juiste benadering.’’ Komt er geen deal, dan houdt PSA alle opties voor Ellesmere Port open, inclusief sluiting van die fabriek.