De ondergang van Avir Guss, vroeger bekend als Neue Halberg Guss, zou al de derde zijn onder de toeleveranciers aan de auto-industrie in Zuid-Duitsland. Eerder al legden Weber Automotive en Eisenmann het loodje waarbij in beide gevallen meer dan 1.000 man hun baan verloren. Daarbij gaat het steeds om bedrijven die leveren aan de grote autofabrikanten zoals de Volkswagen Groep of vroeger Opel van General Motors en aan motorenfabrikanten als Deutz. VW zou zelfs nog aan een redding van Avir Guss hebben gedacht maar is op het laatste moment uitgestapt. Dat tekent ook de ondergang bij de andere drie ‘slachtoffers’ waar steeds een langdurige financiële strijd tussen meerdere belanghebbenden aan het faillissement vooraf ging.

Volgens het Duitse Handelsblatt zijn deskundigen het er over eens dat er door de opdoemende problemen in de autowereld meer toeleveranciers om zullen vallen. Weliswaar hebben de meeste ondernemingen in de sector tegenwoordig voldoende financiële dekking maar toch kan in een aantal gevallen de enorme investering in de nieuwe auto-technologie te veel worden. Een teken aan de wand is wat dat betreft Continental, met Bosch de grootste in de sector in Duitsland, dat al enkele winstwaarschuwingen af moest geven en aan een grote kostenoperatie is begonnen. In het tweede echelon heeft ook Schaeffler al aangekondigd 700 banen te schappen. Kleinere bedrijven als Mann+Hummel en Mahle zetten eveneens honderden werknemers aan de kant om de kosten te drukken.