“Ferrari is gefocust op die exclusiviteit, dat betekent soms dat onze klanten moeten wachten op hun auto. In die tijd kunnen ze er vast over dromen. We streven er altijd naar om één auto minder te bouwen dan de markt vraagt,” vertelde commercieel directeur Enrico Galliera tijdens de presentatie van enkele van de nieuwe modellen.

Ferrari wil de ‘levenscyclus’ van haar auto’s juist verkorten en al snel met een nieuwe gewilde versie komen zonder er meer van te bouwen. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat er voor sommige modellen, zoals de 812 Superfast, inmiddels een wachttijd van meer dan twee jaar geldt. “Dat is een gezonde wachttijd, misschien iets te gezond om de waarheid te zeggen,” aldus Galliera.

Ferrari meldde eerder dat het in de eerste helft van dit jaar 2.671 van die exclusieve auto’s verkocht, dat is ruim acht procent meer dan een jaar eerder. In China en Taiwan werden met 617 exemplaren 70 procent meer Ferrari’s verkocht dan in de eerste helft van 2018 maar dat was deels te danken aan het versnellen van de afleveringen op nieuwe milieuregels in China voor te zijn. De halfjaaromzet ging met bijna negen procent omhoog naar 984 miljoen euro. Daarop werd een brutowinst gedraaid van 314 miljoen euro wat een brutomarge van liefst 32 procent betekent.