Dat staat in een verklaring van de Europese autokoepel Acea, de organisatie van auto-toeleveranciers CLEPA en 21 nationale organisaties voor de autosector waaronder de RAI. Zij hebben de krachten verenigd om de gevolgen van een no-deal Brexit ‘voor één van de meest waardevolle economische sectoren’ te onderstrepen. Die sector is één van de grootste succes-stories en bijdragers aan groei en welvaart, met een productie van 19,1 miljoen voertuigen per jaar en werk voor 13,8 miljoen mensen. “Fundamenteel daarbij is de diepe geïntegreerde aard van die industrie die de voordelen van de eenheidsmarkt en de douane-unie maximaal heeft uitgebuit ten voordele van bedrijven in de hele EU.”

Als er op 31 oktober een no-deal Brexit komt dan leidt dat tot ‘een aardverschuiving bij de handelsvoorwaarden.’ Miljarden aan tarieven zullen de keus van de consument en de betaalbaarheid van auto’s aan beide zijden van het Kanaal ondermijnen. De verklaring herinnert er aan dat een productiestop van één minuut in Groot-Brittannië alleen al 54,700 euro schade oplevert. WTO-tarieven, die dreigen bij een Brexit zonder handelsovereenkomst, kunnen oplopen tot 5,7 miljard euro. De autofabrikanten zullen dat aan hun klanten in heel Europa door moeten berekenen, waarschuwt de Europese autowereld.