“Het kan zijn dat we ons in de komende jaren er op moeten instellen dat het Duitse exportmodel vanwege de heffingen niet meer functioneert. Dan moeten we de productie meer gaan doen in landen waar de voertuigen zelf gebouwd worden. Als dat het geval zou zijn, dan kan het gebeuren dat we niet alle arbeidsplaatsen hier kunnen behouden,” aldus CEO Wolf-Henning Scheider in een interview.

Scheider benadrukt echter dat ontslagen in Duitsland niet het doel van de onderneming is: “We zijn trots op de prestaties van alle medewerkers van ZF. Volgens de huidige inzichten blijft het aantal arbeidsplaatsen van rond de 50.000 man in Duitsland behouden.” De CEO wijst daarbij op de vele inspanningen en investeringen die ook zijn bedrijf doet om de nieuwe autotechnologie te omarmen. “De komende maanden zullen we daarvan de vruchten zien met vele nieuwe producten op onze wegen. Het is wel spannend om te zien of de consument dit nieuwe aanbod benut en de aantrekkelijke elektrische auto’s gaat kopen.”

Dit weekend is in Duitsland het doek definitief gevallen voor een andere autotoeleverancier, Avir Guss, waarbij 1.500 arbeidsplaatsen verloren gaan. Eerder al legden Weber Automotive en Eisenmann het loodje met in beide gevallen meer dan 1.000 verdwenen banen.