Källenius (foto) wil in november een gedetailleerde lijst besparingen rond hebben. Dat zou dan tegelijk met zijn strategie voor Daimler voor de komende jaren naar buiten moeten komen. Vooruitlopend daarop hamert hij echter nu al op harde maatregelen. “We moeten de efficiëntie dramatisch verhogen, moeten bij alles vraagtekens zetten en over alle kosten nadenken.” Overigens had ook zijn voorganger Dieter Zetsche in januari al gewezen op de noodzaak om tot het uiterste op de kleintjes te letten.

Daimler heeft het tweede kwartaal afgesloten met een operationeel verlies van 1,6 miljard euro. Een jaar geleden werd in die periode nog 2,6 miljard winst geschreven. De verliezen kwamen vooral voor rekening van Mercedes-Benz Cars dat 700 miljoen in het rood uitkwam en de bestelwagentak die zelfs twee miljard verlies leed. Daimler schreef die slechte cijfers toe aan miljarden extra kosten vanwege dieselgate, nieuwe problemen rond de beruchte airbags van Takata en andere tegenvallers. “Maar niet alle uitgaven in het eerste halfjaar zijn op externe invloeden terug te voeren. Enkele, met een grote hefboomwerking, zijn onze eigen schuld,” merkt Källenius echter waarschuwend op in zijn nieuwe memo.