Om een reeks redenen stelt het comité dan ook met nadruk dat de succesvolle samenwerking met Pötsch (re op foto) en Diess (li op foto) zal worden voortgezet. De volledige Raad van Toezicht komt vandaag (woensdag) in een buitengewone vergadering bijeen om de situatie te bespreken.

De officier van justitie in Brunswick heeft afgelopen dinsdag de drie topbestuurders van het grootste autobedrijf ter wereld officieel in staat van beschuldiging gesteld van het manipuleren van de aandelenkoers door de financiële markten te laat te informeren over de Amerikaanse bevindingen dat er gesjoemeld was met dieselauto’s. De Amerikaanse autoriteiten, lees het Milieu Agentschap, maakten dat op 18 september 2015 openbaar in een zogenaamde Notice of Violation, een verklaring dat er gehandeld is in strijd met de regels.

Het uitvoerend comité van de Raad van Toezicht (RvT), dat direct na de verklaring uit Brunswick in spoedoverleg bijeen werd geroepen, stelt dat de Volkswagen Group op die 18e september 2015 zelf werd overvallen door het feit dat de Amerikanen ‘volstrekt onverwacht en gedurende lopende discussies met Volkswagen’ die Notice of Violation openbaar maakten. De grote val van de koers van de aandelen Volkswagen was ook aan die onverwachte publicatie te wijten, aldus de RvT.

“De Raad van Bestuur van Volkswagen AG kon die verandering in de benadering door de Amerikaanse autoriteiten niet voorzien.” Volkswagen heeft, aldus de verklaring, tot nu toe steeds nauw samengewerkt met het kantoor van de officier van justitie in Brunswick. De RvT heeft zich ook tot in detail bezig gehouden met diens onderzoek ‘en heeft respect voor het werk van het kantoor van de officier van justitie’. ‘’Desalniettemin kan het comité op basis van haar eigen uitgebreide en onafhankelijke onderzoeken sinds de herfst van 2015 niet zien, ook niet vanuit wat we vandaag weten, dat de financiële markt met opzet niet geïnformeerd was.’’ Op basis daarvan stelt de verklaring dat er sprake is van ‘de veronderstelling van onschuld’.

Het comité stelt verder dat de Raad van Bestuur ook kon vertrouwen op het juridische advies van de bekende Amerikaanse advocatenfirma Kirkland & Ellis. “Op basis van dat advies kon, tot de publicatie van de Notice of Violation, zoals dat dan toe gebruikelijk was worden aangenomen dat eerst een wederzijds overeen te komen oplossing uitgewerkt zou worden met de Amerikaanse autoriteiten die vervolgens in een gezamenlijke verklaring aan het publiek gepresenteerd zou worden. Gezien al die beschikbare informatie is het uitvoerend comité van de RvT van mening dat de Raad van Bestuur van Volkswagen Groep, voorafgaand aan de publicatie van de Notice of Violation, niet voldoende concrete aanwijzingen had die zouden hebben geleid tot de verplichting om de financiële markten onmiddellijk te informeren.”

In de Duitse pers is men er niet zo zeker van of Pötsch of Diess er zo makkelijk van af komen. “Hoewel beiden benadrukken dat hun werk er niet onder zal lijden, blijven ze een belasting voor het concern,” schrijft Die Welt. “Natuurlijk geldt het vermoeden van onschuld en staat nog niet vast of er ook een proces zal worden geopend. Maar dat de bestuurder van de grootste autobouwer ter wereld en zijn controleur in de beklaagdenbank zijn beland verschuift een echt nieuw begin in Wolfsburg weer verder naar de toekomst. Nu wreekt zich dat men bij Volkswagen jarenlang geen schoon schip heeft gemaakt. Terwijl andere ondernemingen na vergelijkbare schandalen het management volledig hebben opgeschoond en ervoor gezorgd hebben dat de toekomst niet meer dan nodig door de fouten van het verleden wordt belast, verhief men bij VW Pötsch tot voorzitter van de Raad van Toezicht. Uitgerekend Pötsch die onder de voormalige CEO Martin Winterkorn in de jaren van het uitlaatgasbedrog als financieel directeur de nummer twee was.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding