Een groot deel van de betrokken banen verdwijnt, vaak omdat ze gewoon geschrapt worden maar soms door het verkopen van bedrijfsonderdelen of omdat functies worden verplaatst naar andere locaties of werkgebieden als elektrische mobiliteit. Het zal echter wel een jaar of tien duren voordat dat alles ook in de praktijk is gebracht. CEO Elmar Degenhart benadrukt daarbij ‘dat we de technologische omwenteling in onze industrieën eerst en vooral zien als een groeikans.’ Zijn onderneming wil echter nu ‘pro-actief reageren op de opkomende crisis in de auto industrie.’

De veranderingen vloeien voort uit de Strategie 2030 en het transformatieplan voor de komende tien jaar die de top van Continental woensdag heeft vastgesteld. Die plannen moeten de concurrentiekracht op lange termijn versterken en de levensvatbaarheid van de onderneming verzekeren. De ingrepen moeten vanaf 2023 jaarlijks rond een half miljard euro aan bezuinigingen opleveren. Tegelijk investeert Continental ‘in de dubbele cijfers miljoenen’ in lange termijn trainingen van de werknemers.

Continental signaleert een daling in de wereldwijde autoproductie en een toenemende vraag van de consument naar digitale oplossingen. Parallel loopt ook nog de versnelde verandering bij de aandrijvingstechnologie vanwege de striktere emissie-wetgeving. Daarom is het nodig de organisatie en portefeuille aan te passen en meer te focussen op de belangrijkste groeigebieden. De daarvoor vereiste ingrepen kosten 1,1 miljard euro waarvan het merendeel voor rekening komt van de jaren 2019 tot en met 2022. Continental sluit verdere maatregelen niet uit als het gestelde doel niet bereikt blijkt te worden.

Degenhart benadrukt dat de onderneming in ieder geval in staat is om op deze manier te reageren: ‘’Dankzij onze organisatorische herschikking, onze solide balansstructuur en de Strategie 2030 zijn we goed voorbereid op de komende uitdagingen.’’ Hij voegt daar, enkele dagen na het bereiken van een ‘klimaatakkoord’ in Duitsland, aan toe dat de mobiliteit van de toekomst op drie manieren bijdraagt aan bescherming van het klimaat: milieukundig, economisch en sociaal. ‘’Dat is wat we gezonde mobiliteit noemen en daar streven we naar.’’