Baas Renault: grote Europese autogroep blijft nodig

De fusieplannen van Fiat Chrysler Automobiles en Renault ‘behoren momenteel niet meer tot de actualiteit’. Maar de vorming van een grote Europese autogroep blijft van het grootste belang, vooral om de sterk toenemende concurrentie van Chinese collega’s het hoofd te bieden.

Baas Renault: grote Europese autogroep blijft nodig

Dat heeft bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard vorige week betoogd voor een commissie uit het Franse parlement. “Een Frans-Italiaanse toenadering zou de alliantie van Renault en Nissan in staat hebben gesteld om nog meer een wereldschaal te krijgen. Zo’n versterking zou welkom zijn, ook al blijft de alliantie een fundamenteel element voor Renault.” Senard denkt wel dat die alliantie ‘wat nieuwe lucht nodig heeft’ na het eerdere aftreden van Carlos Ghosn en recent ook van CEO Hiroto Saikawa.  

Senard waarschuwt vooral dat de Chinezen de eerdere technische achterstand snel inhalen of zelfs al ingehaald hebben. “Hun auto’s zijn in de eerste plaats van goede kwaliteit. Twee jaar geleden lachten we nog om ze, vandaag de dag lachen we niet meer. Laten we ervoor zorgen, door vooral in Europa bepaalde hergroeperingen van onze bedrijven te regelen, dat we over een paar jaar niet moeten huilen.”

Baas Renault: grote Europese autogroep blijft nodig - Automobielmanagement.nl

Baas Renault: grote Europese autogroep blijft nodig

De fusieplannen van Fiat Chrysler Automobiles en Renault ‘behoren momenteel niet meer tot de actualiteit’. Maar de vorming van een grote Europese autogroep blijft van het grootste belang, vooral om de sterk toenemende concurrentie van Chinese collega’s het hoofd te bieden.

Baas Renault: grote Europese autogroep blijft nodig

Dat heeft bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard vorige week betoogd voor een commissie uit het Franse parlement. “Een Frans-Italiaanse toenadering zou de alliantie van Renault en Nissan in staat hebben gesteld om nog meer een wereldschaal te krijgen. Zo’n versterking zou welkom zijn, ook al blijft de alliantie een fundamenteel element voor Renault.” Senard denkt wel dat die alliantie ‘wat nieuwe lucht nodig heeft’ na het eerdere aftreden van Carlos Ghosn en recent ook van CEO Hiroto Saikawa.  

Senard waarschuwt vooral dat de Chinezen de eerdere technische achterstand snel inhalen of zelfs al ingehaald hebben. “Hun auto’s zijn in de eerste plaats van goede kwaliteit. Twee jaar geleden lachten we nog om ze, vandaag de dag lachen we niet meer. Laten we ervoor zorgen, door vooral in Europa bepaalde hergroeperingen van onze bedrijven te regelen, dat we over een paar jaar niet moeten huilen.”