De massaclaim is ingediend door de koepel van consumentenorganisaties Bundesverband der Verbraucherzentralen VZBV in samenwerking met automobilistenbond ADAC. De bond stelt dat de Volkswagen Groep door het op de markt brengen van gemanipuleerde auto’s de koper willens en wetens op de verkeerde voet zette. Die auto’s zouden door het gesjoemel – of het bekend worden daarvan – minder waard zijn geworden en VW zou die schade nu eindelijk eens moeten vergoeden.

Verwacht wordt dat de zaak jaren zal voortslepen, niet alleen vanwege de financiële belangen maar ook omdat het de eerste in zijn soort is in Duitsland en er dus veel juridisch gesteggel kan ontstaan. Het parlement in Berlijn heeft juist vanwege dieselgate in november vorig jaar een dergelijke procedure, naar Amerikaans voorbeeld, wettelijk geregeld. Partijen zullen daarom eerst behoorlijk strijden over alle juridische voetangels en klemmen voordat ze aan het 240 pagina’s tellende dossier van de VZBV zelf toekomen. Het is goed denkbaar dat een aantal vragen aan het Bondsgerechtshof in Berlijn voorgelegd moet worden wat de zaak – opnieuw – op de lange baan zou schuiven. Binnen de VW Groep wordt er rekening mee gehouden dat het zeker vier jaar duurt voordat er een eerste uitspraak ligt. Eerder is al betoogd dat VW ook alle baat heeft bij vertraging omdat er dan meer op de betrokken auto’s is afgeschreven en de eventuele vergoeding dus lager zou uitvallen. En als er eindelijk een uitspraak is, dan moeten nog alle klagers individueel de geleden ‘schade’ claimen en met VW tot een vergelijk komen over de hoogte van de vergoeding.

Dieselgate is inmiddels vier jaar oud maar de rechtszaken tegen de Volkswagen Groep blijven nog steeds binnenstromen. Eerder deze maand werd, zoals gemeld, bekend dat de officier van justitie in Brunswick CEO Herbert Diess, voorzitter van de Raad van Toezicht Hans Dieter Pötsch en de vroegere, destijds wegens dieselgate afgetreden CEO Martin Winterkorn officieel heeft aangeklaagd wegens manipulatie van de aandelenmarkten door dieselgate destijds te laat naar buiten te brengen. Ook lopen er tegen verschillende hoge directeuren – waaronder de ex-CEO van Audi Rupert Stadler – en managers nog altijd strafrechtelijke vervolgingen of onderzoeken.

Bovendien liggen er ook nog enorme claims van aandeelhouders die de koersdaling die zich voor deed na het bekend worden van de sjoemelzaak vergoed willen zien. Die processen zijn tot nu toe in behandeling bij het hof in Brunswick. Nu komt daar, na soortgelijke zaken in de VS en andere landen, de massaclaim van tienduizenden Duitse bezitters van een VW, Audi of Porsche bij. In eigen land moet de behandeling van een vergelijkbare zaak van de Stichting Volkswagen Car Claim volgende maand beginnen terwijl de stichting Diesel Emissions Justice Foundation zich warm loopt voor een identiek proces. Zoals de directeur ‘compliance’ van de VW Groep al enkele maanden geleden riep: dieselgate zal ons nog jaren bezig houden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding