VW Groep: Seat up maar Skoda down

Binnen de Volkswagen Groep worden plannen ontwikkeld om de strategie van de verschillende merken bij te stellen. In dat kader zou Seat meer upmarket gaan en wordt Skoda het typische low-cost merk dat moet concurreren met Dacia of de Zuid-Koreaanse collega’s.

VW Groep: Seat up maar Skoda down

“We willen de identiteiten van de merken in de toekomst duidelijker managen,” zegt hoofd produktstrategie Michael Jost tegen Automobilwoche. “Seat maakt in dat plaatje steeds meer emotionelere auto’s zoals je nu al ziet met de Cupra. Skoda kan zich dan meer richten op de markten in Oost-Europa en op klanten elders die meer naar functionaliteit kijken.” In een aantal Oost-Europese landen is de VW Groep de laatste tijd marktaandeel kwijt geraakt aan met name Kia en Hyundai.

Dat betekent dan wel dat Seat’s duurder gaan worden, mogelijk zelfs in vergelijking met het merk Volkswagen zelf. Seat kan zich meer bewegen in de richting van het segment waar bijvoorbeeld Alfa Romeo ook een rol speelt. Jost benadrukt wel dat de groep scherp in de gaten houdt dat er geen overlap tussen de merken gaat ontstaan.

Lees ook: “Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden

VW Groep: Seat up maar Skoda down - Automobielmanagement.nl

VW Groep: Seat up maar Skoda down

Binnen de Volkswagen Groep worden plannen ontwikkeld om de strategie van de verschillende merken bij te stellen. In dat kader zou Seat meer upmarket gaan en wordt Skoda het typische low-cost merk dat moet concurreren met Dacia of de Zuid-Koreaanse collega’s.

VW Groep: Seat up maar Skoda down

“We willen de identiteiten van de merken in de toekomst duidelijker managen,” zegt hoofd produktstrategie Michael Jost tegen Automobilwoche. “Seat maakt in dat plaatje steeds meer emotionelere auto’s zoals je nu al ziet met de Cupra. Skoda kan zich dan meer richten op de markten in Oost-Europa en op klanten elders die meer naar functionaliteit kijken.” In een aantal Oost-Europese landen is de VW Groep de laatste tijd marktaandeel kwijt geraakt aan met name Kia en Hyundai.

Dat betekent dan wel dat Seat’s duurder gaan worden, mogelijk zelfs in vergelijking met het merk Volkswagen zelf. Seat kan zich meer bewegen in de richting van het segment waar bijvoorbeeld Alfa Romeo ook een rol speelt. Jost benadrukt wel dat de groep scherp in de gaten houdt dat er geen overlap tussen de merken gaat ontstaan.

Lees ook: “Seat wil het nieuwe Alfa Romeo worden