Ford India, waaronder assemblagefabrieken in Chennai en Sanand, wordt ondergebracht in een nieuwe joint-venture waarbij de Indiase partner een controlerend belang van 51 procent krijgt. Ford blijft wel eigenaar van haar eigen merk en zal haar auto’s ook via de bestaande Ford-dealers in India blijven verkopen. Ford houdt eveneens een grote motorenfabriek in India in eigen hand.

De joint-venture, die auto’s van Ford gaat ontwikkelen, vermarkten en distribueren, moet half 2020 rond zijn. De ontwikkeling en bouw van elektrische voertuigen staat daarbij hoog op de agenda. Ford gaat er vanuit dat de joint venture het mogelijk maakt sneller nieuwe modellen te lanceren en beide bedrijven ook winstgevende groei op kan leveren. Het gezamenlijke bedrijf kan bovendien in India gebouwde auto’s van zowel Ford als Mahindra in andere landen in de regio op de markt brengen.

Ford werkt op de Indiase markt al sinds 2017 samen met Mahindra. “Partnerschappen maken ons meer concurrerend en kunnen de klant in deze tijd van snelle veranderingen beter dienen. Dit partnerschap vormt daar geen uitzondering op,” zegt bestuursvoorzitter Bill Ford. “We blijven echter toegewijd aan India en onze 14.000 werknemers, dealers en leveranciers daar.”

De Amerikaanse autofabrikant is al meer dan twintig jaar actief in India maar is er tot nu toe niet in geslaagd meer dan een paar procent marktaandeel te veroveren. Bovendien maakt de automarkt in India ook een diepe recessie door, met in augustus een daling van 47 procent van de autoverkopen.