De Britse organisatie voor de autosector SMMT waarschuwt al tijden dat een harde Brexit de aanvoer van onderdelen uit maar vooral de uitvoer van nieuwe auto’s naar andere EU-landen ernstig in de wielen zal rijden. Eerder al deelde Honda mee haar fabriek in Swindon in 2021 te sluiten, een besluit waar de Brexit-barrière een belangrijke rol bij heeft gespeeld. Nu vreest ook Nissan dat de praktische problemen te groot worden om voor Europa bestemde auto’s nog langer in Engeland te bouwen, meldt de Financial Times. Nissan besloot vorig jaar de nieuwe Qashqai aan Sunderland toe te wijzen maar kan daar nu op terugkomen, waarschuwt de FT.

Uit vorige week gepubliceerde cijfers van Nissan zelf blijkt toch al dat de Britse fabriek een steeds kleinere bijdrage levert. In Sunderland werden in de eerste vijf maanden van het lopende boekjaar, dat wil zeggen april tot en met augustus, met 130.000 stuks 30 procent minder auto’s gebouwd dan een jaar eerder. In de maand augustus rolden er in Noord-Engeland niet meer dan 25.200 auto’s van de band, een daling met 17 procent. De terugloop bij Nissan Sunderland is daarmee drie keer zo sterk als de daling van de wereldwijde productie bij het Japanse merk.