GM moet fabriek in Mexico stoppen door staking

General Motors heeft een grote autofabriek in Silao in Mexico stil moeten leggen en de 6.000 werknemers tijdelijk ontslag aangezegd.

GM moet fabriek in Mexico stoppen door staking

Door de nu al bijna drie weken durende staking van de United Auto Workers bij GM in de VS komen ook fabrieken elders in de wereld zonder onderdelen te zitten. In de VS en Canada zijn om die reden ook al zo’n 4.000 niet-bondsleden op non-actief gesteld. Daarnaast zijn ook vele duizenden werknemers bij toeleveranciers tijdelijk werkloos.

In Silao worden de Chevrolet Silverado en GMC Sierra 1500 pick-ups gebouwd. Die modellen zijn momenteel zeer in trek en leveren General Motors ook relatief veel winst op. Een flink aantal van die auto’s kan nu niet op tijd afgeleverd worden bij de Amerikaanse klanten. Eerder al werd geschat dat de staking het autobedrijf tussen de 50 en 100 miljoen dollar per dag kost. De problemen dreigen nog verergerd worden door het feit dat juist het najaar de meeste pick-up trucks worden verkocht. General Motors stelt nog steeds dat het zo snel mogelijk tot een akkoord hoopt te komen met de UAW.

GM moet fabriek in Mexico stoppen door staking - Automobielmanagement.nl

GM moet fabriek in Mexico stoppen door staking

General Motors heeft een grote autofabriek in Silao in Mexico stil moeten leggen en de 6.000 werknemers tijdelijk ontslag aangezegd.

GM moet fabriek in Mexico stoppen door staking

Door de nu al bijna drie weken durende staking van de United Auto Workers bij GM in de VS komen ook fabrieken elders in de wereld zonder onderdelen te zitten. In de VS en Canada zijn om die reden ook al zo’n 4.000 niet-bondsleden op non-actief gesteld. Daarnaast zijn ook vele duizenden werknemers bij toeleveranciers tijdelijk werkloos.

In Silao worden de Chevrolet Silverado en GMC Sierra 1500 pick-ups gebouwd. Die modellen zijn momenteel zeer in trek en leveren General Motors ook relatief veel winst op. Een flink aantal van die auto’s kan nu niet op tijd afgeleverd worden bij de Amerikaanse klanten. Eerder al werd geschat dat de staking het autobedrijf tussen de 50 en 100 miljoen dollar per dag kost. De problemen dreigen nog verergerd worden door het feit dat juist het najaar de meeste pick-up trucks worden verkocht. General Motors stelt nog steeds dat het zo snel mogelijk tot een akkoord hoopt te komen met de UAW.