Opmars EV kost Britse schatkist miljarden

De opmars van elektrische voertuigen kost ook de Britse schatkist miljarden aan misgelopen benzine- en dieselaccijns.

Als de doelstelling om in 2050 volledig zero-emissie te rijden wordt gehaald, dan kan het belastingverlies oplopen tot zeker 31 miljard euro. Om dat op te vangen, zou Londen moeten denken aan een kilometerheffing waaraan dan ook berijders van een EV meebetalen.

Dat stelt het invloedrijke Institute for Fiscal Studies, een denktank over belastingbeleid. Het instituut adviseert de regering ook snel te handelen omdat het straks moeilijk kan zijn zo’n maatregel in te voeren als iedereen elektrisch rijdt en dus gewend is aan accijnsvrije ‘brandstof’. Onderzoeker Rebekah Strout: “De grote uitdaging is dat de opbrengsten van die accijns de komende decennia volledig dreigen op te drogen door de overgang naar elektrische auto’s. De regering moet haar nieuwe beleid klaar hebben voordat de bodem in zicht komt. Uiteindelijk maken EV’s net zo zeer gebruik van het wegennet als conventioneel aangedreven auto’s. Bovendien blijven er files met alle economische kosten van dien. Dat betekent dat dat wegennet de overheid ook net zo veel zal kosten als tegenwoordig.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Opmars EV kost Britse schatkist miljarden - Automobielmanagement.nl

Opmars EV kost Britse schatkist miljarden

De opmars van elektrische voertuigen kost ook de Britse schatkist miljarden aan misgelopen benzine- en dieselaccijns.

Als de doelstelling om in 2050 volledig zero-emissie te rijden wordt gehaald, dan kan het belastingverlies oplopen tot zeker 31 miljard euro. Om dat op te vangen, zou Londen moeten denken aan een kilometerheffing waaraan dan ook berijders van een EV meebetalen.

Dat stelt het invloedrijke Institute for Fiscal Studies, een denktank over belastingbeleid. Het instituut adviseert de regering ook snel te handelen omdat het straks moeilijk kan zijn zo’n maatregel in te voeren als iedereen elektrisch rijdt en dus gewend is aan accijnsvrije ‘brandstof’. Onderzoeker Rebekah Strout: “De grote uitdaging is dat de opbrengsten van die accijns de komende decennia volledig dreigen op te drogen door de overgang naar elektrische auto’s. De regering moet haar nieuwe beleid klaar hebben voordat de bodem in zicht komt. Uiteindelijk maken EV’s net zo zeer gebruik van het wegennet als conventioneel aangedreven auto’s. Bovendien blijven er files met alle economische kosten van dien. Dat betekent dat dat wegennet de overheid ook net zo veel zal kosten als tegenwoordig.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding